Thursday, December 22, 2011

The Confident Rat



Lagi album dari tahun 1991...kena cepat2 sebelum abis 2011

Ignorance - The Confident Ratt

Aku pernah cerita pasal Mordred...sebuah band crossover yang mengabungkan thrash dan funk...itu kat US...kalau kat UK kita ada Ignorance...

Ignorance ni asalnya thrash...mungkin jugak dah jadi trend ketika itu...bila thrash telah sampai ke penghujungnya...banyak band2 yang berubah arah...tak kisah la kalau nak jadi hard rock macam Metallica...tapi bagi Ignorance...dorang memilih funk...nak kata original...Mordred dan Faith No More dah buat dulu dah...

Ada yang mengkategorikan album ni sebagai thrash...tapi bagi aku album The Confident Rat ni bukanlah thrash...ok tak dinafikan...ada riff2 dia yang berbunyi thrash...tapi mungkin aku lebih setuju kalau di panggil crossover thrash atau funky thrash...arghh...tak kisah la nak panggil apa pun...tak penting pun...heheh...

Muzik dorang lebih kurang Mordred...solid guitar riffs...solo2 yang melodic...dan dicampur ngan elemen funk...groove...slap bass...dan vokal yang rap sikit2...gaya vokalistnya tu buat aku teringat kat Mike Muir...dan muziknya pun kekadang buat aku teringat kat Suicidal Tendencies ataupun Infectious Grooves...atau mungkin Death Angel...tapi Death Angel lagi heavy la kan...

Bak kata Dr Ben dalam komennya pasal Mordred..."Mungkin depa terlalu serius dengan muzik camni sedangkan Anthrax sekadar buat satu lagu je"...betul jugak...dengan berseluar paras lutut ala2 Scot Ian tu kan...nampak macam rap ala2 Anthrax wannabe jer kan...tapi kalau kita buang segala prasangka ni...dengar rilek2...album ni ok jugak sebenarnya...production dia pun bagus...sound sedap...bass memang meletup2...paling best pada aku tone drumnya la...

Aku start tertarik nak dengar Ignorance pasal review kat Metal Hammer...pujian melambung...tapi aku rasa Metal Hammer ni selalu jugak bias...asal band UK jer dorang cakap best...banyak kali jugak aku tertipu...tapi Ignorance ni pada aku ok...lagu pun sedap...sayangnya mungkin muzik dorang salah zaman...mungkin funk ni hanya RHCP dan Faith No More jer yang sempat...lain2 abis kena tapau ngan grunge...



3 comments: