Saturday, December 10, 2011

Sudah Sampai Sini : Melaka

Sebab kenapa aku tak gi Fenomena 30 tahun Search kat larkin tu hari adalah kerana ni..



iyer...untuk yang ke berapa kalinya ntah...bercuti ke Melaka Bandaraya Bersejarah...biasalah dekat....murah sikit kosnya...hahaha...

Sebenonya ada jemputan kahwin kat Teluk Kemang,Port Dickson...tapi tak singgah pantai PD pun pasal memang bercadang nak bermalam di melaka...takder kemana sangat pun...dah banyak kali gi sini...layan anak2 jalan2 sekitar bandar hilir jer la....


Tempat tido...budget hotel...tengah bando...tak jauh dari mahkota parade...boleh la...cuti2 sekolah ni lambat tempah memang penuh dah...


A Famosa ni masa aku kecik2 dulu ikut rombongan sekolah memang excited giler bila dapat nengok depan mata...asyik tengok gambo dalam buku teks sejarah jer kan...(iyer SEJARAH...bukan TAWARIkH...aku muda sikit yer...hahaha...)


(view dari bukit gereja st paul)
setiap kali gi sini...mesti anak2 ajak panjat bukit gereja St Paul ni...letih beb...kena pulak kalau time panas terik...berpeluh...pancit...
tak dapat nak ambik gambo kat atas bukit tu...orang sesak...hari ahad rupanya dorang ada upacara semayang kat gereja tu...aku ingatkan gereja ni dah tak pakai lagi dah...

seingat aku masa aku kecik2...tahun 82 kot...1st time aku gi sini...depan A Famosa tu jalanraya...lepas tu laut...sekarang ni kalau korang nengok gambo atas ni...mana nampak lautnya...mahkota parade adala...giler jauh dorang tambak...


Aku tak pasti bangunan Memorial Pengisytiharaan Kemerdekaan ni untuk apa...aku suka senibinanya...snap ajer la..


Pemandangan biasa kat bandar hilir ni...tu lum tengok waktu malam...ngan lampu lap lip dan radio macam disko bergeraknya lagi...RM20 kalau korang nak pusing2 naik beca ni..


"Kereta lembu...Dari Melaka...Di tarik pula oleh...Lembu perkasa..."

tapi ni lembunya takder...tengah lunch makam rumput...hihi...


ni kapal ni aku pernah cerita dulu2...SINI


Melaka river cruise...nanti2 la aku citer...
(tu gaya tangan tu bukan bapaknya yang ajor yer...hihi)

nanti sambung...

7 comments:

  1. aku kalu gi melaka umbai jer la jawabnyer..lama tak gi dah

    ReplyDelete
  2. Matakucing...umbai sejak dah glamer ni dah x berapa best...mahal lak tu...

    Witchunter...mak sedara sepupu aku...ko duduk teluk kemang ker.

    ReplyDelete
  3. teluk kemang kira tak jauh dari rumah saya....teluk kemang kat area mana??

    ReplyDelete
  4. dekat2 ngan muzium tentera tu...lupa pulak aku nama tempatnya...

    ReplyDelete
  5. itu kampung baru....bukan teluk kemang....heheheh

    ReplyDelete
  6. Masa kena BTN dulu, penceramah kata A.Famosa tu didirikan atas makam-makan raja-raja Melayu. Betol ke?

    ReplyDelete