Sunday, December 11, 2011

Thunderball

Bulan disember ni setiap jam 10 malam astro HBO ada tayang semua 23 cerita James Bond...banyak yang dah lama aku tak tengok dan dah terlupa...so aku cuba untuk meluangkan masa menengoknya...sayangnya aku dah terlepas 3 malam pertama...cuma sempat tengok start dari filem no 4...




Thunderball (1965)


Aku membesar di zaman Sir Roger Moore sebagai James Bond...makanya cerita2 James Bond Sean Connery bukan lah menjadi pilihan aku...pada aku James Bond adalah Sir Roger Moore...oleh sebab tu rasanya aku cuma pernah sekali jer dulu nengok cerita Thunderball ni...lama dulu dah...aku pun ingat2 lupa dah cerita ni...

Walaupun begitu...Sean Connery memang sesuai ngan watak ejen 007 ni...nampak macho dan kacak bergaya orangnya...auuuuwwww...memang playboy abis...heheh...banyak adegan2 yang tak sesuai untuk menonton ngan anak2...kebetulan aku nengok ngan anak aku yang kecik...jenuh la pulak aku nak kena laver line bab2 cium tu...tu pun nasib banyak yang astro dah potong...next time kena berhati2 ngan cerita macam ni...cerita popular tak semestinya sesuai untuk kanak2...

Mungkin di tahun 60an dulu nampak best cerita aksi macam gini...tapi melihatnya di tahun 2011 rasa lawak la pulak tengok special effectnya...iyer la zaman tu mana ada teknik CGI...lawak tengok adegan jet fighter tenggelam dalam laut tu...nampak sangat jet mainan...mungkin kalau cerita ni di "remake" semula dengan teknologi zaman sekarang...hasilnya tentu hebat...tapi jangan tak tau...filem ni menang Academy Award tahun 1966 untuk Best Visual Effects...

Apa2 pun bagi aku takder la best sangat pun Thunderball ni...bab gaduh2nya pun tak real langsung...standed2 B grade action movie jer kalau zaman sekarang...tapi ianya boleh la dimaafkan...perlu ingat...ni filem tahun 1965...ni dah masuk tahap klasik action movie...

oh yer...nak lagi feel...jangan bukak chanel HD...bukan HBO Ch.411...pastu tukar yang cakap Bahasa Melayu....konpem korang akan terasa macam nengok cerita alih bahasa ultraman petang2 tu...hehehe...

2 comments:

  1. bg mereka yg xmelanggan HBO, boleh menonton filem2 bond di TV2 setiap ahad 12.30 mlm (mlm td la)

    mlm td filem octopussy (moore), mggu lps a view to a kill (moore), mggu sblmnya aku xtgk sbb blk kmpg, mggu sblm tu diamonds are forever (connery)... mggu dpn xtau lg :)

    ReplyDelete
  2. mlm tadi tak tgk pulak octopussy.. tapi sempoi tv2 la ni. layan movie lama2 seangkatan dgn abg nasaruddin, hehehehe...

    ReplyDelete