Thursday, December 1, 2011

J.S.A.

lama tak review wayang...Ok...yang ni bukan kat Astro HD...



J.S.A (Joint Security Area) - 2000

Walaupun aku menyampah ngan K-Pop...tapi tak semua yang benda korea tu mengarut...kereta,park ji sung dan awek2 nya ok aper...heheh...tapi seriously cakap...movie dia banyak jugak yang best...

aku start terlayan cerita korea bila temankan wife nengok drama Winter Sonata beberapa tahun yang lalu...feeling pulak layan cerita cintan tu sampai aku nak tau ada ker cerita2 wayang dorang yang best...ternyata memang ada...salah satunya J.S.A ni...

cerita ni berlatarbelakangkan kawasan DMZ (demilitarized zone)...ataupun sempadan antara Korea Selatan dan Utara...kisah bagaimana 4 orang askar pengawal (2 dari Selatan, 2 dari Utara) yang secara tak sengajanya menjadi sahabat baik...tapi bila persahabatan ini diketahui...maka jadilah kes pembunuhan yang tragik...yang mengegarkan perhubungan antara 2 negara yang sememangnya tengah bertelagah...

konsep cerita secara flashback ni pada aku memang sangat menarik...kita secara perlahan2 diperkenalkan dengan satu2 watak yang terlibat...membuatkan kita rasa dekat dengan watak2nya...merasai emosi2nya...jarang aku nengok cerita yang aku pun terbuai dengan emosi suka sedih tension sepanjang cerita...selalu aku rasa nak forward jer...

ni memang wajib tonton...memang terbaik...suka aku kat part last tu...sekeping foto yang boleh membawa seribu cerita...ni yang buat aku gian nak layan cerita korea lagi ni...

REKOMENDED!

5 comments:

  1. korean filem memang banyak best especially yang "twisted" tu (refer my wayanggambar.blogspot.com).

    ReplyDelete
  2. bro,

    kalau buleh layan JSA ni,

    harus kena layan beberapa muvie yang aku rekomendedkan ni:

    1.Oldboy (ni pernah nemut2 review dulu)

    2. Sympathy for Mr. Vengeance

    3. thirst

    semua ni dari pengarah yang sama.

    ReplyDelete
  3. bila cerita pasal perang korea ni teringat Taekugi (camtu kot ejaannya) tapi dlm bahasa inggeris Brotherhood.. yg tu mmg gempak!

    ReplyDelete
  4. portdy....oldboy dah...Sympathy pun dah...nanti try thirst pulak

    tq.

    ReplyDelete
  5. rasa mcm dah komen kt sni semalam. apa2 pun bila cerita pasal perang korea tringat cerita Taekugi (Brotherhood), cerita perang ala drama yg menyentuh hati..

    ReplyDelete