Thursday, May 16, 2013

90125

Rock klasik yang dah cecah 30 tahun...


YES - 90125 (1983)

Di tahun 80an dulu ketika kali pertama mendengar lagu "Owner of a Lonely Heart", saya sangkakan YES hanyalah sebuah band pop biasa. Tetapi kawan sekolah saya yang mempunyai kepala tapi pinggang (buckle) berlogo YES mengatakan YES adalah kumpulan rock. Sayangnya saya tidak pernah berpeluang mendengar lagu-lagu progressif rock di zaman 70an mereka walaupun saya mula mengenali siapa Steve Howe sehinggalah tibanya zaman internet.

90125 adalah album penuh YES saya yang pertama dan sudah tentunya atas rasa nostalgia, ianya juga menjadi album kegemaran YES saya. Tetapi bagi kebanyakan pengemar YES di zaman 70an, mereka menganggap YES telah sellout dengan 90125 kerana berubah menjadi poppy. Bila fikir-fikirkan balik, begitulah juga yang berlaku dengan Metallica di tahun 90an. Pengemar Metallica era Black album adalah sama seperti saya yang menjadi pengemar 90125 di tahun 80an. Masa terus berulang....

Tetapi yang nyatanya perubahan ketara YES ini adalah kerana Trevor Rabin. Album ini sebenarnya adalah untuk kumpulan Cinema. Band yang ditubuhkan oleh Trevor Rabin bersama-sama bekas anggota YES. Ketika itu YES telah berpecah. Steve Howe pun dah menubuhkan Asia. Tetapi bila penyanyi asal YES (Jon Anderson) menyertai Cinema, mereka mengubah album ini sebagai comeback album untuk YES. Walaupun asalnya Trevor Rabin menentang kerana tidak mahu dikenali sebagai penganti Steve Howe, tetapi memandang dari segi marketing, memasarkan YES lebih mudah dari Cinema...beliau akhirnya mengalah.

cd lama jenis inlay sekeping...gambar band pun takder...

Bermula era 80an adalah tahun-tahun gelap untuk genre progressif rock. Banyak juga band yang bertukar konsep menjadi AOR atau pop rock (Genesis contohnya). Walaupun ada yang tidak berjaya tetapi percaturan YES menjadi. 90125 adalah album terlaris mereka dan lagu "Owner of a Lonely Heart" menjadi lagu hits pertama mereka yang menduduki carta no 1 malahan lagu instrumental mereka "Cinema" juga memenangi anugerah Grammy.

Sebenarnya album ini masih juga mengekalkan sedikit unsur-unsur progressif mereka. Cumanya lagu2 mereka menjadi lebih pendek dari kebiasannya. Tambahan pula elemen pop dengan melodi yang catchy menjadikan ianya lebih mudah hadam. Trevor Rabin tidaklah sehebat Steve Howe dari segi petikan gitarnya, tetapi lagu-lagu ciptaannya memang sedap-sedap belaka.

Antara lagu2 yang menarik pada saya selain "Owner of a Lonely Heart", adalah "It Can Happen", "Changes", dan "Leave It". Intro "Changes" mengingatkan saya kepada Dream Theater. Sekarang anda tahu darimana Dream Theater mendapatkan Ispirasi mereka.


*sedikit trivia...90125 adalah diambil dari no siri album mereka....siapa tahu siapakah artis Malaysia yang pernah buat benda yang sama?...








7 comments:

  1. band Toto tu kira progresif rock jugak ker?

    ReplyDelete
  2. ijau...sory takder hadiah...

    Adi...aku tak rasa Toto tu progresif rock....AOR mungkin...terutama album IV...

    ReplyDelete
  3. ..AKu dapat keset album nih dengan harga Rm 1 dari penjual barang lusuh...Dalam 4 - 5 tahun dulu rasanya...

    ReplyDelete
  4. Trevor Rabin tu skang yg selalu buat score muzik untuk filem2 hollywood kan?

    ReplyDelete
  5. Aku suka tengok kat youtube festival high voltage tahunan pasal line up dorang jenis muzik aku minat. Ada satu proshot heat of the moment asia. Suka giler aku.

    ReplyDelete