Tuesday, May 13, 2014

Purple

Ni bukan pasal Deep Purple...tapi album rock yang dah capai usia 20 tahun..


Stone Temple Pilots - Purple (1994)

Rasanya tahun 1994 adalah tahun yang paling saya mencuba untuk menjadi trendy dengan mengikuti perkembangan muzik semasa. Setelah kerap mendengar lagu "Plush" di radio, saya tergerak hati untuk mencuba Purple.

Tidak pernah mendengar album pertama mereka "Core" secara sepenuhnya, hanya "Plush" dan satu dua lagu yang lainnya. Apa yang saya tahu mereka bergenre "grunge". "Plush" memang ada gaya Pearl Jam tetapi secara keseluruhannya saya tak rasa album Purple ini boleh di kategorikan sebagai grunge. Mereka agak kurang meleweh. Lagunya juga agak pelbagai dan melodic. Mungkin mereka tidak lagi mahu lagi digelar klon Pearl Jam dan mahu lari dari sound Seatle. Pada saya muzik mereka adalah modern rock 90an atau mungkin juga alternatif.


"Vasoline", "Interstate Love Song" dan "Big Empty" adalah antara lagu yang menarik dari album ini. Bukanlah sesuatu yang saya suka sangat tetapi saya lebih menyukai muzik begini jika hendak dibandingkan dengan Pearl Jam. Tak boleh pula nak banding dengan zaman Scott Weiland bersama Velvet Revolver kerana secara jujurnya saya tidak berminat dengan Velvet Revolver dan tidak tahu apa lagu-lagunya.




2 comments:

  1. Interstate love song je yg aku suka sampai Sekarang..heheh..
    Lagi satu diorang penah cover lagu led zep dancing days..pun sedap

    ReplyDelete
  2. masa dulu tu, aku kagum tengok kover album ni, aku ada dengar tapi tak paham haha.

    ReplyDelete