Tuesday, August 19, 2014

Alternative Connection

Khas untuk mereka yang membesar di zaman 90an...20 tahun dah usia kaset ni...


VA - Alternative Connection (1994)

Ketika muzik underground tanahair dilanda demam grunge dan alternatif, ini adalah salah satu kompilasi yang terawal pernah di hasilkan. Walaupun muzik begini bukanlah makanan saya...tetapi dah hidup di zaman tu...sikit-sikit pun terjebak juga...

Kompilasi ini mengandungi lagu-lagu dari 4 kumpalan dari Malaysia dan Singapura yang diterbitkan oleh Dark Journey Records.

Biodata dan gambar band-band yang terlibat

Terus terang saya dah tak ingat bagaimana lagu-lagunya...kecuali "I'm Gonna Crash" dari Psycho Sonique. Mungkin pasal mereka ni band perempuan...senang sikit nak ingat...heheh...

Borang beli t-shirt ni pun masih ada...Agak-agak ada lagi tak sesiapa yang masih simpan koleksi t-shirt ni...


Tak pernah nampak pula ianya ada diriliskan dalam bentuk cd. Dah lama tak dengar dan hampir terlupa bagaimana lagu-lagunya. Makanya tak boleh lah nak buat ulasan. Boleh cuba cari di youtube untuk mendengar lagu-lagunya. Contohnya http://www.youtube.com/watch?v=4qsn8wxpYUM  untuk "I'm Gonna Crash - Psycho Sonique".

Tetapi apa yang saya ingat, dulu beli kaset ni dapat poster gambar kaver budak tunjuk jari tengah tu. Siap saya tampal di pintu bilik...jawapnya hari-harilah kena jari tengah setiap kali keluar bilik... heheh..





7 comments:

  1. Baru ni aku tahu wujud kaset ni...hahaha. tapi cover dia cute la.

    ReplyDelete
  2. kalau jual ni meletup gak ni... dark jouney tu

    ReplyDelete
  3. Betul,yang aku ingat band pompuan tu jek..lain tak ingat..heheh..penah jugak ada kaset ni,bila dengar tak boleh masuk..terus kasi kat member

    ReplyDelete
  4. This is malaysian alternative lah ni..

    Dulu2 glamer keset " this is an alternative " tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang tu pun aku ada kasetnya...nanti kembur cari...

      Delete
  5. 2 band Malaysia 2 band Spore.. Rogue Covett menggoreng thru the end.. besh aa alternative diorang.. rindu gila aku....

    nie satu2 nye "alternative" yg bawah Dark Journey.. yg banyak relase death/ balck zaman tue..

    ReplyDelete