Thursday, October 30, 2014

Burn

Klasik rock album yang dah berusia 40 tahun....


Deep Purple - Burn (1974)

Deep Purple yang saya tahu ketika zaman saya kanak-kanak dahulu (penghujung 70an) adalah David Coverdale. Semuanya atas pengaruh abang dan rakan-rakan beliau. Saya agak kabur kaitan antara Deep Purple dan Whitesnake. Sama kes macam Michael Schenker dengan Scorpions dan UFO. Saya tak tahu pun yang "Smoke on the Water" adalah nyanyian Ian Gillan .

Bila saya mula benar-benar berminat dengan muzik (Darjah 5 tahun 1982), barulah saya tahu siapa sebenarnya David Coverdale dan Ian Gillan. Sayangnya ketika itu abang saya sudah mula kemaruk dengan muzik Top 40 dan New Wave. Akibatnya saya pun terjebak sama. Deep Purple dan rock mula saya tinggalkan.



Tetapi lagu-lagu seperti "Burn" dan "Mistreated" cukup saya ingat. Apabila saya mula kembali mendengar muzik rock beberapa tahun kemudiannya, saya mula mencari album yang memuatkan lagu-lagu tersebut. Ketika itulah baru jelas siapa David Coverdale dan siapa Deep Purple Mark 111.

Sememangnya era Mark 111 agak berbeza. Kemasukan David Coverdale dan Glen Hughes sedikit sebanyak mengubah arah tuju muzik Deep Purple. Tambahan pula mereka berdua terlibat dalam proses penciptaan lagu. Tidak di nafikan vokal Ian Gillan bagus. Tetapi David Coverdale dan Glen Hughes menambah jiwa (soul) ke dalam lagu-lagu Deep Purple. Lebih boogie.

Vinyl milik adik ipar yang dah nak barai outer sleeve nya
Secara peribadinya pada saya Burn adalah yang terbaik dari era Mark 111. Walaupun Stormbringer ada lagu klasik "Soldier of Fortune" tetapi lagu-lagu dari album ini pada saya lebih sedap. Memang tak pernah jemu la dengar keyboards/organ Jon Lord serta riff berhantu Ritchie Blackmore dalam lagu "Burn".

Terbaik!


 *kalau vokalis melayu, tabik betul dengar Jatt BDB bila bawa lagu-lagu DP era Coverdale...beberapa tahun lepas tengok kat tv dia bawa live lagu "Mistreated" memang power betul la vokal dia..






4 comments:

  1. I think yazid lovehunters is melayunye david coverdale..
    Jatt is more ronnie james dio haha..

    Apa pun, aku cuba kalau ada masa aku try dengar sebanyak mungkin live albums dan bootlegs zaman rithcie blackmore ngan jon lord sama2 especially dari live in japan tu sampaj live paris sebelum blackmore blah in74. Dahsyat.
    Ko tahu yang boxset tiga malam made in japan, kau dengar dalam youtube, giler tiap2 malam exciting giler...dahsyat..
    Kalau muzik memang deep purple memang antara all time terbaik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul juga ek...satu lagi calon...Rahim Maarof...dia punya gaya pun dah sebijik David Coverdale...heheh...

      Delete
  2. Setuju... try layan konsert tribute to Jon Lord. Gerek seh!!

    ReplyDelete
  3. Burn dengan perfect strangers mmg all time fav aku..dua album ni pun kenal dari abg2 aku jugak..tapi betul la,rancangan tv top 40 ngan playback tu mmg kuat betul pengaruh dia ek.. Terngiang2 lagu "toy soldiers" tu..heheh

    ReplyDelete