Tuesday, January 8, 2013

Katakan

Menonton konsert 2 Raksasa di Astro Fiesta beberapa hari yang lalu tetiba membuatkan saya bernostalgia kepada lagu ni.


Kalau memori saya betul, inilah lagu melayu pertama yang saya belajar untuk bermain gitar ketika awal 80an dahulu terutamanya part bass Jim Madasamy tu. Selainnya lagu-lagu rock omputeh contohnya  macam  Smoke On The Water, When The Smoke Is Going Down, Always Somewhere dan Wonderful Tonight. Budak-budak Johor zaman tu memang rock dan blues.

Masih saya ingat pada ketika itu, remaja zaman tu  tak cakap "tak rock la" atau "tak metal la"...tapi "tak blues la" kalau kita buat sesuatu yang tak cool. Begitulah kuatnya pengaruh band blues berasal dari Johor ni. Sayangnya sekarang dah tak jumpa dah band yang begini lagi.

Selain Ritchie Blackmore, zaman tu kalau cerita bab gitar selain Rosli Mohalim (Sweet Charity), nama Julian Mokhtar lah yang selalu disebut-sebut. Tambah-tambah pulak dia hensem macam mat saleh la kan...heheh..



Best. Lama betul tak dengar lagu ni. Kalau tak silap dari album Ada Lagi (1982). Walaubagaimanapun, untuk makluman lagu ini sebenarnya asalnya adalah lagu dari A Romzi & The Hooks dari EP mereka "Katakan Padaku" terbitan tahun 1968. Banyak betul lagu-lagu A Romzi ni yang sedap-sedap. Sayangnya generasi sekarang kurang berpeluang untuk mendengarnya.



***Best pulak kat Astro Fiesta  tu hari berpeluang nengok Best Of Sonisphere Festival. Ada la Alice Cooper, Europe, Soulfly, In Flames, Alice In Chains, Slash dan lain-lain. Tak pasti ni Sonisphere tahun berapa, mungkin 2010 tapi ada yang macam 2011. Yang tak bestnya mana Iron Maiden, Slayer???




8 comments:

  1. best of sonisphere festival? Aik ada ke bro? Aduh mungkin aku terlepas pandang utk show tu...ada jugak aku tgk Astro Fiesta punya rancangan ni Konsert 2 Raksasa ni, seriously aku syok gila masa diorang Blues Gang bawak lagu Mak Siti dgn Khatulistiwa...siap ada bawak lagu Damai dari OST filem Las Copaque "Geng"

    ReplyDelete
  2. tak pernah aku tengok Blues Gang ni main live.
    mesti hebat eh.

    Sonisphere Sepanyol 2013 ah beb,
    sabtu - Madrid
    ahad - Barcelona

    makdatok ribut kalau Maiden headline dua2.

    ReplyDelete
  3. Adi... dia ada 2 part..satu tu best of rock dan satu lagi best of clasic rock ker apa ntah tajuknya...aku tunggu Maiden ngan Slayer ajer...pasal aku tau dorang dengan Rammstein headline show tu...Rammstein ada tunjuk...sayangnya Maiden,Slayer takder...

    Deaf...show malam tu memang Blues Gang lebih best dari Sweet Charity...sound pun sedap giler...

    aku kalau tersepak duit ribu riban...konpem Sonisphere 2013 saf hadapan...hahaha...

    ReplyDelete
  4. tudiaaa....jangan lupa kawan kat bawah...kalau dapat duit ribu riban tu....hehehe

    ReplyDelete
  5. ya mmg btl, klu bandingkan bab muzik mmg blues gang menang mlm tu sbb gitar double attack

    hahaha... tgk sonisphere yg ada slipknot, rammstein, opeth, in flames, queensryche dll tu dgn mrs ijau... berbuih mulut aku explain jenis2 muzik metal kat mrs ijau

    ReplyDelete
  6. faizal...tu yg susah tu...biasa kalau dah kaya selalu lupa daratan...hahaha...

    Ijau...aku siap rakam...riak astro pvrwi...heheh...

    ReplyDelete
  7. Rumah aku je tadek astro.nak masuk pun rasa rugi pasal time keja kadang2 lewat mlm baru balik

    ReplyDelete