Friday, November 29, 2013

Batu

Klasik rock melayu yang menyambut ulangtahun ke 30.


Sweet Charity - Batu (1983)

Ketika Batu diriliskan, saya telah mula minat muzik. Tetapi ketika itu belum berkira sangat pasal genre muzik. Maklumlah budak sekolah rendah lagi. Apa yang di radio dan apa yang dimainkan oleh abang saya itulah yang saya suka. Namun begitu saya lebih cenderung untuk menyukai band daripada artis solo. Nama-nama seperti Blues Gang, Kembara, Carefree, Black Dog Bone dan The Flaybaits adalah antara yang pop untuk budak-budak ketika itu. Tetapi memang terasa satu perasaan yang lain bila mendengar band-band seperti Sweet Charity, The Unwanted atau Kingdom In Rock. Mungkin pada ketika itu jiwa rock tu telah ada cuma belum disedari lagi.

Walaupun begitu Batu bukanlah album yang saya ikuti sangat. Abang saya pada ketika itu telah mula kemaruk dengan lagu-lagu inggeris zaman new wave. Tidak seperti Sejuta Wajah dan Penunggu, Batu memang tak pernah ada kasetnya di rumah. Maka nilai sentimental album ini agak kurang terkesan kepada saya.

Pada saya yang menariknya, Batu adalah album pertama Sweet Charity yang tiada lagu saduran atau cover version. Tiada pengaruh Indonesia. Maka tiada Rock Dangdut. Tetapi tidaklah bermakna tiada ciplak langsung. Kalau dengar betul-betul dan anda biasa dengan rock 70an sudah pasti anda akan terjumpa solo atau rif ciplak di sana sini. Contohnya dengarkan lagu "Mengejar Pelangi" dan bandingkan pula dengan "Deep Purple - Flight Of The Rat". Memang sebijik kan? Tak pun cuba pula dengarkan lagu "Dunia Perlumbaan". Solo akhirnya tu sememangnya menyamai solo akhir "Hotel California - Eagles".

Majoriti lagu-lagunya adalah ciptaan Ramli Sarip. Nampaknya di album ke 4 ini barulah mereka benar-benar berani menghasilkan lagu-lagu sendiri secara keseluruhannya. Walupun begitu tema rock rojak tetap sebati dengan mereka.  Ada bunyi Santana (Ada Kerja Ada Gaji). Ada pula yang psychedelic rock atau pun progressif seperti lagu yang menjadi tajuk album (Batu). Tetapi majoritinya adalah lagu-lagu berkonsep rock 70an ala-ala Deep Purple, Uriah Heep dan american rock seperti  Foreigner,Journey,Styx, Bad Company dan lain-lain.

hampehnya cd rilisan semula melayu...dah la inlay sekeping...info tentang band member pun tak betul...mana nama Wan Ahmad???

Mungkin rock melayu pada ketika itu agak ketinggalan. Di barat telah ujud NWOBHM dan early thrash oleh band seperti Metallica dan Slayer. Tetapi band rock mainstrem melayu pada ketika itu masih berpaksikan rock 70an. Kemunculan Search dan Battle Of The Band kemudiannya menukar senario tersebut. Ok itu cerita lain yang patut diceritakan di entri yang lain.

Kesimpulannya Batu adalah album yang menarik. Kemasukan semula Wan Ahmad memang terasa. Sentuhan keyboardnya yang ala-ala Jon Lord/Ken Hensley memang mendominasi. Rosli Mohalim masih mengekalkan status gitar hero melayunya pada ketika itu. Instrumental "Genarasi Muda" adalah lombinasi terbaik antara mereka berdua.

 Lagu perlahan yang merupakan satu-satunya lagu bertemakan cinta, "Datang Dan Pergi" membuktikan mereka sebenarnya tidak perlu terus menerus mengharapkan lagu-lagu Indonesia untuk menjadi sedap dan popular. Lagu pilihan saya adalah "Batu". Tak sangka pula penciptanya Othman Hamzah. Tak banyak lagu-lagu melayu yang progressif begini. Tetapi lagu yang mengamit memori saya selain dari "Batu" adalah "Kawan Ketawa, Kawan Menangis". Tak silap saya inilah antara lagu yang kerap dimainkan dengan gitar tong oleh abang-abang senior sekampung dengan saya.

Klasik!



Untuk dikongsi bersama - Saya terjumpa artikel lama akhbar Berita Harian Singapura bertarikh 8 June 1983 ketika mengoogle tentang album ini. Cekidot....

http://newspapers.nl.sg/Digitised/Article/beritaharian19830608-1.2.41.3.aspx




10 comments:

  1. Baru tau yang Othman Hamzah buat lagu Batu....perghhh nice

    ReplyDelete
    Replies
    1. dan ramai juga tak tau yang album ke 4 Othman Hamzah (Belum Cuba Belum Tahu) muziknya dimainkan oleh Sweet Charity...termasuklah lagu popular Gadis Melayu tu...

      Delete
  2. Batu versi live is like giler babi nye best..
    Dorang slow down completely kat intro tu, Ramli Sarip start borak pasal segala apa kampong dia, dia pindah mana, dia jalan2 kat mana satu Singapore masa dia budak2 muda2 dulu...GIler best.

    ReplyDelete
  3. Lagu batu paling aku suka..tapi tu la kalo malaysia pressing mesti inlay sekeping..apa salahnya buat reissue mcm iron maiden siap info suma kan best..

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. versi cd dah rilis beberapa tahun yang lepas..,lama dah...complete semua album...

      Delete
  5. aku tak suka cover sekarang yang warna coklat ni....kan ke elok di biarkan aje cover asal begitu....semua versi cd dicoklatkan.

    ReplyDelete
  6. https://youtu.be/h4OUldW3Bhw
    Datang dan pergi saduran dari lagu Trooper

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete