Wednesday, November 6, 2013

Rabbit Don't Come Easy

Kaset yang dah 10 tahun...


Helloween - Rabbit Don't Come Easy (2003)

Saya adalah peminat Helloweeen. Tetapi minat saya pada mereka pudar selepas era album Chameleon. Bukannya kerana Andi Deris tetapi mungkin secara kebetulannya minat saya untuk mendengar metal menurun pada pertengahan tahun-tahun 90an. Kononnya nak pencen selepas menamatkan zaman bujang.

Walaupun begitu saya tetap membeli kaset-kaset mereka di zaman tersebut walaupun tidak mendengarnya secara bersungguh-sungguh. Tetapi semuanya berubah bila pertama kali saya mendengar Rhapsody "Dawn Of Victory". Kerananya minat saya terhadap metal terutamanya power metal kembali meluap-luap. Saya kembali mendengar Helloween. "The Dark Ride" menjadi kegemaran saya. Tetapi menjelang tahun 2003 kepala saya menjadi tepu kerana terlampau banyak sangat mendengar genre sebegini. Gamma Ray,Blind Guardian,Stratovarius,Sonata Arctica,Angra,Hammerfall,Edguy,Avantasia dan bermacam-macam lagi yang saya rasakan kadang-kadang bunyi mereka terlampau sama sehingga saya merasa tersangat jemu. Saya perlukan kelainan.

Ketika itu saya back to basic, kembali mendengar album-album rock dan metal 80an. Power metal saya tinggalkan sehinggakan walaupun saya membeli kaset ini tetapi saya tidak mendengarnya secara serius. Kalau di tanya apakah lagu yang best dari album ini memang sah saya tidak boleh menjawapnya.


Tetapi 2,3 tahun kebelakangan ini saya kembali mendengar Helloween terutamanya selepas saya cuba untuk meng"upgrade" koleksi kaset-kaset mereka kepada cd. Sayangnya saya masih belum berpeluang untuk memiliki cd album ini. Makanya agak sukar untuk saya menulis tentang lagu-lagu dari album ini kerana saya tidak mempunyai kaset player. Hasil dari pendengaran saya di youtube maka apa yang dapat saya rumuskan adalah seperti berikut.

- Walaupun Sascha Gerstner adalah gitaris baru, Helloween tetap berbunyi Helloween. Malah sound album ini seolah-olah mereka cuba untuk kembali ke zaman lampau.

- Arah muziknya berbeza dari The Dark Ride yang serius dan gelap. Saya terbaca yang Michael Weikath mahukan Helloween yang lama. Lagu-lagu yang happy. Nampaknya beliau berjaya.

- Andy Deris menyakinkan saya yang beliau sememangnya layak untuk bersama Helloween. Semenjak The Dark Ride saya mula menerima yang beliau adalah suara Helloween.

- Lagu-lagunya agak melodic. Tetapi ada juga yang perlukan masa. "Nothing To Say" adalah sesuatu yang berlainan. Ada rentak reggae. Tetapi yang paling menarik pada saya adalah "Just a Little Sign" , "The Tune" dan "Hell Was Made In Heaven". Lagu-lagu bergenre power metal begini sememangnya trademark Helloween. Sayangnya lagu perlahan "Don't Stop Being Crazy" pada saya hanya sekadar filler. Ini lagu slow Helloween yang paling tak best pada saya.

- Bonusnya, drum dimainkan oleh Mikkey Dee. Ia mengingatkan saya kepada zaman beliau bersama King Diamond.

Ianya masih Helloween. Mungkin patut juga saya meng"upgrade"kannya kepada cd. Tengoklah...kalau ada rezeki.





5 comments:

  1. aku masih ingat first time aku dengar ni album..
    tiga lagu pertama was like BEST GILER!!!!! aku was like happy la Helloween masih kasi aku happy giler.

    ReplyDelete
  2. The dark ride paling best gile..dengan solo yg best di layan..rasanya dark ride lagu epic helloween era pak andi kot

    ReplyDelete
  3. Nak kena dgr album nih...mcm menarik

    ReplyDelete
  4. memang layan album ni... rekemen!

    ReplyDelete
  5. rabbit don't come easy - tajuk pelik pasal arnab yang kuat mengawan! harhar! antara album helloween paling power dan heavy. gua suka!

    ReplyDelete