Thursday, November 21, 2013

The Randy Rhoads Years

Lagi album yang sambut ulangtahun. Ni yang ke 20 tahun.
(Disember makin dekat...banyak lagi album nak cerita ni...kena cepat-cepat...iskhhhh...)



Quiet Riot - The Randy Rhoads Years (1993)

Quiet Riot ditubuhkan oleh Randy Rhoads. Tetapi beliau lebih dikenali ketika bersama Ozzy. Quiet Riot sendiri mencapai zaman kegemilangan selepas ketiadaan beliau (album Metal Health). Mungkin mereka tidak ada rezeki untuk terkenal secara bersama.

Album ini adalah himpunan lagu-lagu terbaik di zaman ketika beliau bersama Quiet Riot. (Quiet Riot - 1977 dan Quiet Riot II -1978). 2 album yang asalnya hanya boleh diperolehi di pasaran Jepun. Lagu-lagunya dipilih dan diterbitkan semula atas persetujuan keluarga Randy oleh vokalist Quiet Riot, mendiang Kevin DuBrow .

Mendengarnya mengingatkan saya kepada lagu-lagu Van Halen di era 70an David Lee Roth. Memang tak pelik kerana mereka adalah band pembuka tirai untuk Van Halen di zaman tersebut. Cuma nasib tidak menyebelahi mereka. Van Halen menjadi terkenal sedangkan mereka hanya mendapat kontrak rakaman untuk pasaran Jepun. Bezanya lagu-lagu mereka ada yang terlebih pop bunyinya. Seperti kata Kevin DuBrow "We desperately wanted a record deal that we sometimes lost sight of our heavy metal roots". Lagu-lagu seperti "Picking Up the Pieces" dan "Breaking Up Is a Heartache" memang kuat pengaruh popnya.


Quiet Riot di era 70an ini agak berbeza dengan Quiet Riot di era 80an. Nampak nyata pengaruh mereka adalah band rock 70an seperi yang diakui oleh Kevin sendiri. Contohnya "Trouble" dari Led Zeppelin/Boston, "Killer Girls" dari Sweet dan "Look in Any Window" pengaruh dari Alice Cooper.

Walaubagaimanpun tumpuan utama album ini adalah kerja gitar Randy. Dari zaman ini lagi dah nampak kehebatannya. Paling best kita boleh dengar solo dan riff yang kemudiannya beliau gunakan ketika bersama Ozzy. Contohnya dalam lagu "Laughing Gas". Kalau dengar betul-betul boleh perasan ada bahagian "Dee", "Goodbye to Romance" malah "Crazy Train". Manakala lagu "Force of Habit" ada riffnya yang beliau gunakan untuk "Suicide Solution".

Khas untuk peminat Randy khususnya dan peminat rock 70an amnya.




4 comments: