Wednesday, May 7, 2014

Heavy Metal Hippies

Lagi yang dah 20 tahun...


Loudness - Heavy Metal Hippies (1994)

Macam ada yang tak kena dengan album ini. Semua pun berubah di era 90an.

Ianya adalah sesuatu yang saya tunggu-tunggu. Loudness kembali menjadi band yang 100% Jepun. Dengan tajuk Heavy Metal Hippies sudah semestinya kita terbayangkan heavy metal 80an. Sayangnya tajuk tidak mengambarkan isi. Pada saya ini adalah album Loudness yang paling tidak saya gemari dari keseluruhan discography mereka.

Macam tak kena bila ianya masih di panggil Loudness. Hanya tinggal Akira Takasaki anggota yang asal. Malah penyanyinya Masaki Yamada dan drummernya Hirotsugu Homma adalah bekas EZO. 2 dari 3. Mungkin kalau dipanggil EZO lebih tepat.

Tapi yang paling mengecewakan adalah arah tuju muziknya. Loudness juga tersampuk dengan penangan grunge. Seolah-olah mendengar "Alice In Chains yang di Black Sabbath"kan. Muziknya berat tetapi meleweh. Perubahan ketara dari muzik Loudness yang biasa. Mungkin itu yang Akira maksudkan dengan perkataan "Hippies" pada tajuknya.

Saya tidak mengambil tahu perihal Loudness semenjak dari album ini sehinggalah reunion mereka pada album Spiritual Canoe (2001). Rasanya tak sampai 3 kali pun kaset ini dimainkan terus saya simpan. Ini bukannya "secawan teh" saya. Tetapi jangan cepat terpengaruh. Apa yang tak best pada saya mungkin juga bagus untuk anda. Terutamanya bagi yang meminati muzik grunge/sludge metal ala 90an.

Walaumacamanapun, gambar kavernya cantik. Berwarna warni.








5 comments:

  1. album yang saya SKIP ...spiritual canoe terbaik...

    ReplyDelete
  2. rasa2nya aku cuma ada 1 album loudness, soldier of fortune (kaset)... ntah ilang dah kot

    ReplyDelete
  3. Loudness yang aku ada cuma kaset on the prowl jek..tu pun era Michael viscera

    ReplyDelete
  4. masa Dragon ada satu video bootleg dorang main kat Belgium, ambik dari korridor atas satu dewan ni, first time aku tengok line up ni cammana kan rupa dorang gitu.
    kurengggggggg lagu2 zaman tu

    ReplyDelete
  5. aku tak ada langsung album loudness..........jajaja

    ReplyDelete