Monday, August 4, 2014

Experimental Jet Set, Trash, and No Star

Lagi album yang menyambut ulangtahun ke 20..



Sonic Youth - Experimental Jet Set, Trash, and No Star (1994)

Sebuah lagi album "trial and error" untuk saya.

Ini adalah percubaan pertama saya untuk mendengar muzik Sonic Youth. Sebuah nama yang agak besar untuk muzik alternatif 90an. Tak pernah dengar album yang lainnya. Terbaca review mengatakan ini bukanlah album terbaik mereka.

Saya suka akan tajuknya. Seperti ada elemen misteri. Begitu jugalah dengan lagu dan muziknya. Memang agak misteri dan aneh. Sound gitarnya juga agak pelik. Seperti mendengar lagu yang tidak siap tetapi ada masanya sedap.

Track pertamanya, "Winner's Blues" sebuah lagu akustik yang mengunakan teknik lo-fi. Boleh tahan sedap. Track ke 2, "Bull in the Heather" lagu yang agak pelik. Tapi bila didengar berulang kali agak berhantu juga sedapnya. Track yang lainnya ada yang ok ada yang tidak. Seperti yang sedia maklum, saya bukanlah pengemar lagu-lagu jenis meleweh. Tetapi melodi lagu-lagu dari album ini boleh tahan ok tambah-tambah pula suara Kim Gordon. Tak macam lelaki, meleweh perempuan ni lain macam jadinya. :P


Tetapi yang paling saya tertarik adalah mutu sound rakamannya. Memang bersih (clear) kalau hendak dibandingkan dengan konsep muzik mereka yang agak serabai dan serabut susunan muziknya. Paling best kalau dengar menggunakan sistem hi-fi atau sekurang-kurangnya earphone yang bagus dapat dengar sebutir-sebutir bunyi gitar yang berlainan antara kiri dan kanan.

Saya bersetuju dengan satu ulasan yang mengelarkan muzik mereka sebagai "poppy noise-rock". Mungkin inilah muzik alternatif yang sebenar-benarnya. Sayangnya saya tidak memiliki dan tidak pernah mendengar apa-apa album mereka selain dari ini.






3 comments:

  1. tak pernah dengar, tapi Big-O ada la cerita pasal ni band haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..dulu aku rajin juga baca Big-O...walaupun dorang lebih pada alternative bukannya metal...ada lagi ker Big-O ni...

      Delete
  2. Masa zaman2 pertengahan 90an penah tau pasal band ni tapi tak penah nak dengar. Aku ingatkan dulu clone nirvana..

    ReplyDelete