Friday, September 26, 2014

Crusader

Juga yang menyambut ulang tahun ke 30....



Saxon - Crusader (1984)

Ini adalah antara album lama Saxon yang baru beberapa tahun lepas saya berpeluang untuk dengar. Mungkin ada bagusnya juga. Telinga yang semakin tua ni rasa seronok pula mendengar irama heavy metal yang lebih pop komersial sebegini. Kalau zaman muda-muda tengah gila thrash dulu tak pastilah bagaimana....

Ini adalah antara album yang ramai beranggapan sebagai berakhirnya era NWOBHM. Mereka cuba untuk mengikut jejak langkah Def Leppard menjadi komersial dan menembusi pasaran Amerika. Sayangnya tidak semua band bernasib baik. Tidak pasti dimanakah silapnya. Tetapi pada saya banyak juga lagu mereka yang bagus.

Tetapi yang pastinya tiada lagi sound kasar NWOBHM. Kini Saxon lebih kepada heavy rock n roll dan hard rock ala Amerika yang lebih komersial. Jika anda tak berkira hal tersebut, album ini sebenarnya agak bagus untuk genrenya. Lagu yang menjadi tajuk album (crusader) adalah satu-satunya lagu yang pada saya masih ada pengaruh NWOBHM. Melodinya sedap, tetapi sayang...liriknya tidak sesuai untuk kita yang beragama Islam. Walaupun saya pernah terbaca yang asalnya perkataan "crusader" tu mereka ambil bersempena dengan nama kereta Ford Cortina Crusader. Tetapi yang nyata, liriknya memang berkisar perihal perang salib contohnya ayat "To battle, the Saracen hordes".


Walaubagaimanapun lagu lainnya bebas dari lirik yang berunsur sebegitu. Kebanyakannya liriknya berkisar perihal rock and roll. Contohnya dalam lagu-lagu seperti "A Little Bit of What You Fancy", "Just Let Me Rock", "Bad Boys (Like to Rock N' Roll)" dan "Rock City". Tetapi lagu yang menarik perhatian saya adalah lagu kaver dari kumpulan Sweet, "Set Me Free" dan lagu cintan mid-tempo "Do It All for You".

Kesimpulannya...ianya bukanlah permulaan yang baik jika anda baru hendak bermula mendengar Saxon. Cuba cari album-album yang lebih awal terlebih dahulu.






2 comments:

  1. Album best ni..sound nwobhm dia memang enak di dengar..mula2 dgr intro crusader tekejut aku dengo suara garau tu..mcm dgr album king diamond lak..heheh

    ReplyDelete
  2. Crusader the song tu sedap. 80an nyee band rock dari England,, mungkin waktu tu cuba bayangkan dan tulis lirik apa mereka buat tu betul.

    ReplyDelete