Tuesday, September 9, 2014

Fistful of Metal

Lagenda thrash yang dah berusia 30 tahun...


Anthrax - Fistful of Metal (1984)

Lama dah cari cd ni. Akhirnya berjaya juga dimiliki awal tahun tempohari. Album pertama mereka yang satu-satunya menampilkan Neil Turbin sebagai vokalis dan Dan Lilker (Nuclear Assault) sebagai pemain bass.

Bukanlah album yang sesuai jika anda baru hendak mengenali muzik Anthrax. Ia sedikit berbeza dari zaman klasik line-up "Belladona,Ian,Benante,Spitz,Bello" mereka. Maklumlah ketika ini genre thrash baru hendak bermula. Fistful of Metal adalah antara album terawal dalam kategori tersebut.

Ini bukanlah thrash sepenuhnya tetapi sekadar permulaan untuk ke arah itu. Lagu yang terawal menggunakan perkataan thrash sebagai tajuknya "Metal Thrashing Mad" pun masih pekat pengaruh NWOBHM. Lagu kaver Alice Cooper "I'm Eighteen" walaupun agak menarik tetapi agak janggal kalau ianya hendak dipanggil thrash.

Vokal Neil Turbin tidaklah sehebat Joey Belladona. Adalah iras-iras klon campuran Rob Halford dan Paul Di'anno. Tetapi yang menarik perhatian saya adalah ketukan drum Charlie Benante. Memang power. Dan tak lupa juga solo shred melodic Dan Spitz contohnya dalam lagu  "Panic" dan "Subjugator.

Lagu-lagunya boleh tahan. Laju dan raw soundnya. "Metal Thrashing Mad" yang sering mereka bawa dalam konsert-konsert mereka sehingga sekarang adalah lagu pilihan saya. Sekali dengar pun dah terpikat. Walaupun begitu saya rasakan ianya tidak cukup kuat untuk menjadi sebuah "debut album" klasik seperti album-album lain yang seangkatan dengannya contohnya Kill Em All, Show No Mercy, Bonded by Blood mahupun Feel the Fire.



4 comments:

  1. Anthrax ni album2 80an boleh Layan lagi..masuk yg 90an punya susah sikit nak masuk..

    ReplyDelete
  2. Bzila tengok lineup ni band macam2 nama2 dia tersangat legend eh sorang2 ni... nama2 yang macam awesome gitu la bila baca majalah2 rok

    ReplyDelete
  3. album ni pengaruh NWOBHM masih tebal lagi dalam Anthrax.

    ReplyDelete