Friday, April 17, 2015

Ideologi

Yang menyambut ulangtahun ke 20...


MAY - Ideologi (1995)

Mungkin pertengahan tahun-tahun 90an adalah tahun untuk lagu-lagu meleweh. Kalau di barat kita dilewehkan oleh grunge tetapi di Malaysia oleh lagu-lagu rock leleh.

MAY sebuah band rock melayu yang berimej heavy metal juga tidak terkecuali. Tidak seperti kebiasaan album-album rock melayu yang track pembukaannya lagu rancak dan berat, Ideologi pula bermula dengan lagu perlahan. Potong Stim juga sebenarnya. Nasib juga lagu "Janji" bukanlah jenis tipikal meleweh bunyi keyboard "Saari Amri" atau "Eddie Hamid" sangat. Masih kedengaran bunyi gitarnya.


Secara keseluruhannya terdapat 4 lagu perlahan tetapi lagu track ke 10 "Cinta Tersia" adalah yang paling meleweh. Langsung tak minat. Dah lagu tu lagu Saari Amri la kan. Nak buat macamana. Lain-lain pun banyak mid-tempo. Kena la kot dengan imej rambut pendek smart MAY pada zaman ni.

Pada saya yang menjadi penyelamat hanyalah lagu berentak thrash yang berdurasi 9 minit lebih, "Genocide". Jarang ada lagu melayu yang panjang. Ni pun liriknya lirik mat salleh. Semenjak lagu "Pahlawan Mimpi" dalam album Rahsia (1990) saya sering mengharapkan lagu-lagu sebegitu dalam album-album MAY yang berikutnya. Dan "Genocide" tidaklah menghampakan.


Kalau tak silap ini album kedua terakhir Yantzen bersama MAY. Yang last album "Layar". Tapi itu sekadar lagu-lagu lama MAY dinyanyikan semula oleh Yantzen. Nampak dah hari tu cdnya. Tapi tak beli. Masih mengharap kalau-kalau nanti album Dilema (1988) dan Rahsia (1990) ada dikeluarkan dalam bentuk cd. Piring hitam jangan haraplah...orang yang ada-ada jer mampu beli.








6 comments:

  1. Aku May zaman Yantzen macam....errmmmm...
    Cuma aku suka dia tulis omputeh je..
    Oney masuk baru la aku suka May balik...

    ReplyDelete
  2. Album ni dari dulu mmg aku ignore pasal lagu meleweh saja..hehe..
    Haritu jumpa lp may rahsia kat mudah rm 800..gila cekik darah harga

    ReplyDelete
  3. 800RM? Well.....
    Anyway.. Rasanya ngan penyanyi baru ni nampak2 nye, Skid Row pasti lebih mengancam la ye? Aku dengar 18 and life macam WAAHHHHHHH>>> sedap

    ReplyDelete
  4. Tu hari kat penang aku jumpa nak jual RM500...giler mahal...

    ReplyDelete
  5. ohya aku ada beli kaset wira cyborg. nanti aku cerita aku ingatkan album tu rupanya ni lah album yang aku maksudkan.. ni album muziknya mmg tak best bagi telinga aku, perna aku beli kaset ni.

    ReplyDelete
  6. Penggemar may dari indonesia hadir bang

    ReplyDelete