Wednesday, December 2, 2015

To Mega Therion

Yang menyambut ulang tahun ke 30 pada 27hb Oktober yang lalu....


Celtic Frost - To Mega Therion (1985)

Kalau album pertama mereka, Morbid Tales (1984), menjadi antara pengaruh besar meledaknya genre death metal. Album kedua ini pula menjadi antara pencetusnya bermula genre black metal. Memang besar pengaruh mereka. Majoriti band/peminat muzik black death metal pastinya menjadikan Celtic Frost atau band asal mereka, Hellhammer sebagai idola.

Muzik mereka secara dasarnya bolehlah digambarkan sebagai gabungan antara Black Sabbath dan Venom. Tak banyak band yang bermain muzik extreme sebegini dengan vokal growl di awal tahun 80an. Bak kata Tom sendiri, vokalis lain berlumba-lumba untuk menyanyi high pitch, beliau pula menyanyi seperti orang terkena barah tekak.


Saya agak lambat mendengar mereka. Album pertama Celtic Frost saya adalah Cold Lake (1988). Maka boleh bayangkan rasa terperanjat saya bagaimana mereka adalah pengaruh besar death black metal. Rupa-rupanya baru saya tahu, Cold Lake adalah percubaan mereka untuk menjadi mainstream. Walaupun ramai peminat asal tak suka sehinggakan mereka kembali ke muzik asal tetapi bagi seoarng pengemar muzik glam/hair metal seperti saya memang syiok album Cold Lake. Saya suka lagu "Cherry Orchards".

Berbalik pada album ini pada saya mereka bukanlah pemuzik yang hebat sangat. Mereka bukan teknikal. Tetapi sound berat lagi extreme merekalah yang menjadikan album ini hebat. Sesuatu yang berbeza pada ketika itu. Eksperimen yang bejaya. Cumanya pada saya lagu-lagu mereka seakan-akan sama di antara satu dengan yang lainnya. Menjadikan ianya sedikit membosankan jika didengar berulang kali.

Patut ada jika anda mengaku anda peminat black death metal.



8 comments:

  1. Celtic Frost , first time tahu pasal ni band, wahhh sedapnye nama band

    ReplyDelete
  2. Dulu aku pun taktau yg celtic frost ni sebenarnya band death metal.pasal tau masa diorang dah jadi glam rock

    ReplyDelete
  3. ckp pasal celtic frost teringat satu g band teknikal thrash metal...Coroner...tu pon power.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Coroner ni sekampung ngan Celtic Frost...asal pun roadies dorang...lagi hebat kot dia punya experimental...

      Delete
  4. ingat celtic frost ingatlah hellhammer dan thomas gabriel..

    ReplyDelete
  5. aku selalu confused tajuk album ni dengan band therion

    ReplyDelete
  6. Originator.... semuanya gelap dan suram. Album faves Kurt Cobain.

    ReplyDelete