Thursday, October 27, 2011

Aku, Piala Malaysia dan Johor

Final piala malaysia dah dekat dah...tapi aku tak berapa ambik tau kecuali pasal kes tiket mahal tu...tapi bila tertengok gambo ni kat FB teringat pulak kat kenangan final Piala Malaysia 1991...kira sesuai la kan...asyik cerita cd/kaset dari 1991...kini cerita pasal bola 1991...20 tahun dah kenangan ni...bila la bola Johor nak naik balik macamni..



Barisan Belakang (l to r) - Dato' Sulaiman Mohd Nor (pengurus),Alistair Edwards, Nasarudin Atan, Annuar Abu Bakar, Nasir Yusof , Roslan Hamid, Ervin Boban, Michael Urukalo (jurulatih)
Barisan Depan (l to r ) - Khalid Shahdan, Salehan Md Som, Hassan Miskam, Sazali Nasir, Abbas Saad)


Sebagai anak johor yang gila bola...sapa la yang boleh lupa team Johor tahun 1991 ni...team pertama dalam sejarah bola Malaysia yang menang juara berganda...memang liga dan juara piala malaysia....sama hebat dengan team 1985...team Johor 1985 adalah yang pertama Johor memang piala malaysia...tu jam zaman Dollah Salleh...mana boleh lupa...aku tingkatan 2...Sultan Johor umum esoknya cuti...tapi yang suweinya tahun selepas tu kat final 1986...Johor dah leading 1-0 Dollah score...dalam kepala dah terpikir dapat cuti lagi...arwah Sultan Johor pun siap dah turun tepi padang...alih2 Selangor yang ada lagenda arwah Mokhtar Dahari kitai Johor sampai 6 bijik...adoiii...frust giler...paling tak lupa keeper reserve Johor tu la...Ramli Dol...masuk baru berapa saat dah bolos...nama dia memang bertahun jadi legend bahan joke...

Paling aku tak lupa zaman tu setiap hari selasa dan sabtu yang ada game Johor konpem aku terpaku sebelah radio...tu jam radio Malaysia Johor mesti ada buat ulasan live...memang aku tak lupa nama pengulasnya tu..A Madevan dan Taroni Khalid...pastu pukul 10 malam ada pulak ulasan dari venue ke venue boleh tau keputusan team2 lain...best betul zaman tu...tak jumpa dah radio zaman sekarang nak buat camgini lagi dah...masih terngiang2 lagu “Ole.. ole ole ole… kita juara.. kitalah JUARA..!...ni lagu setiap ada live game mesti radio Johor pasang...dulu mana ada live kat tv...kalau ada pun balik2 tunjuk Selangor jer...nyampah aku..heheh...

Dari tahun2 80an sampai awal 90an tu adalah tahun2 gemilang bola...bukan kat Johor jer...negeri lain pun aku rasa sama...Stadium Larkin tu jam memang penuh sesak...tapi zaman tu aku budak sekolah...tak berpeluang nak gi stadium..tapi ingat lagi kalau ikut member sekampung jual burger kat luar Stadium...kompen yang jaga pintu tu akan bukak pintu time 2nd half untuk kita orang masuk free...sekarang ni aku ingat kalau dorang bukak pintu dari 1st half pun takder sapa nak masuk...Stadium lengang giler...paling sesak jalan jem aku jumpa kat Stadium Larkin sekarang ni pun cuma masa konsert Double Trouble dulu tu...

Masa pertengahan 90an...time aku dah kerja...dah ada kereta sendiri...memang tiap2 minggu aku turun Stadium....tak kisah la menang ker kalah...sokong tetap sokong...tapi yang paling tak leh lupa masa zaman Johor FC mula start dulu...zaman tu aku kerja kat Johor Corporation...Johor FC ni team bola Johor Corporation...masa ni dorang lum main kat Pasir Gudang...masih share ngan Johor main kat Stadium Larkin...zaman2 dorang main piala FAM yang jadi juara tahun 1994,1995 tu...stay kat opis sampai 8 malam...pastu gi stadium ramai2...dan muka menjadi tiket (masuk free ler...)...maklum la yang jaga pintu tu pun staf2 Johor Corporation...semua pun member2 jugak...

Ok berbalik pada team 1991...memang kuat team ni...giler lu...gandingan pemain import Alistair Edwards,Abbas Saad,Erwin Boban bersama2 legend Johor Nasir Yusof, Khalid Shahdan dan jurulatih yang sangat legend yang takder hal bagi jari tengah kat reff kalau tak puas hati...Michael Urukalo...time ni team singapore dan kedah yang kuat tu pun senapas jer kena tibai...laluan ke final pun bukannya senang...lawan KL dengan star strikers Subadron Aziz dan Azman Adnan...Johor memang 2-1 kat Larkin dengan supersub Anuar Abu Bakar score winning gol....priceless ni beb...walaupun tu jam aku takder kat stadium...maklum la zaman tu aku tengah belajo kat ITM Segamat...

Paling aku tak lupa masa hari final tu la...walaupun kita orang bukan nengok kat stadium tapi cuma kat bilik tv hostel jer...tapi dia punya meriah mengalahkan stadium...siap kita orang buat banner....yang bestnye budak negeri2 lain pun pakat sokong Johor...maklum la semua pun nyampah negok Selangor kan...asik dia jer memang...kira macam org sekarang nyampah ngan Manchester United yang tak2 abis menang la kan...heheh...

Sebelah petangnya lagi dah meriah...siap nyanyi2...gaya macam nak pegi stadium...dan paling tak tahan budak2 Selangor bako tunjuk artikel suratkabo keeper Selangor Karel Stromsik (wakil Czechoslovakia main kat World Cup 1982 ni)...perli cakap dia teringin beno nak tengok camner bagus sangatnya Erwin Boban tu...maklum la tu jam nama Boban sikit tenggelam...semua pasal Alistair Edwards,Abbas Saad lagi dasat main...tapi tak silap aku final tu Abbas Saad tak main...injured ker apa...lupa dah aku...sekali time final tu betul2 dia merasa penangan Erwin Boban...ambik ko 3 bijik sekali tergolek...benda ni memang jadi bahan kita orang menganjing budak2 Selangor pulak lepas tu...huhu...



Paling tak lupa...masa final tu kat bilik tv penuh sesak...bising ngalahkan stadium...penyokong Selangor belah kanan...penyokong Johor belah kiri...sekali bila Boban score gol pertama punyalah berjoget sampai tak perasan alih2 penyokong Johor dah belah depan...penyokong Selangor kebelakang...Bila Selangor score gol penyamaan...keadaan jadi terbalik...tapi bila Boban score lagi dan lagi...budak2 Selangor semua butthurt...yang lawaknya masa time penyampaian hadiah...penyokong selangor sibuk suh tukar chanel ragbi world cup...tak tergamak dorang nak tengok dendam 1986 tertunai....heheh...tu pasal setiap kali ada ragbi world cup macam sekarang ni konpem aku teringat peristiwa kat bilik tv ITM Segamat 20 tahun yang dulu tu...


Nasir "The Profesor" Yusof


Hattrick Hero...Erwin Boban


reason why pompuan suka nengok bola dulu2...Abbas Saad yang hensem...tapi sekarang dah botak kat ESPN...heheh..

Dia punya perasaan happy tu memang tak terucap ler...20 tahun dah berlalu...ntah bila la aku nak merasa balik perasaan macamni...(so...liverpool supporter...aku paham macamana perasaan korang...hahaha...) nak harap team Johor sekarang memang hampeh...banyak sangat politiknya....harapan cuma Johor FC...tapi semenjak CEO Johor Corp kena berhenti ni...lain macam pulak prestasi dorang....harap2 takder la campurtangan istana dan politik...benda ni semua makin menjahanamkan lagi ada la...dan kabarnya untuk musim 2012...K Devan jadi coach...bagus jugak tu...track record dia memang bagus...harap2 bolasepak Johor akan kembali gemilang...takkan la selama2nya nak sandarkan pada kenangan...macam cerita pasal liverpool pulak ek...hahahaha...

17 comments:

  1. Abas tak main pasal kena gantung kad tapi rayuan tak lepas.Lepas Johor dengan menang double nie. Manchester united pun tak salah aku menang double jugak lepas tu. Kira Johor nie inspirasi dia orangla jugak..

    ReplyDelete
  2. Abas tak main pasal kena gantung kad tapi rayuan tak lepas.Lepas Johor dengan menang double nie. Manchester united pun tak salah aku menang double jugak lepas tu. Kira Johor nie inspirasi dia orangla jugak..

    ReplyDelete
  3. tahun 91...kat manakah aku malam tu!! Dalam bas ekspress Nasional balik ke JB....

    ReplyDelete
  4. fuh..memori sungguh...

    sedih dgn bola sepak johor ni..rasa last kali aku gi larkin tgok bola johor ni 2 tahun lepas..masa nasir profesor jd coach..itupun masuk free, coach nasir bg tiket..haha..

    seriushit..mmg jauh benor beza johor dulu dgn johor skrg ni..parah.

    adakah sebab sistem kejurulatihan, pemain tempatan tak cukup bagus? mana silapnya... aku pasti kat johor ni ramai player yg bagus2, tgok jela kalo time ada karnival futsal kt jb ni..sentiasa dpt sambutan..ramai jugak player2 yg berbakat aku kenal...tp cam biasam jawapan dr diorg adalah tak diberi peluaang..aku respek pd pengurusan bolasepak kelantan..rasa2 sebelum ni pun diorg pernah terjerumus ke liga fam..tp start dr tu pelan2 diorg naik balik atas usaha pentadbir persatuan yg bagus...

    ah, panjg bebelan aku...macam selangor dgn misi 33 mereka..aku harap org2 JOHOR ada misi mereka jugak...bila? ntah....hahha

    ReplyDelete
  5. aku cri2 gak video final johor tu...tp x jumpa2 kat youtube...rindu bebenor nak tgok aksi2 boban meratah selangor tu...mana agaknya pakcik ni..patut panggil dia semula jd coach atau pencari bakat anak muda tempatan kat johor ni...dia player import paling lama kt malaysia ni..

    ReplyDelete
  6. ajie...abas,alistair semua boleh trace...boban ni ajer tak tau hilang ke mana...tapi memang lagend la dia ni...panggil dia jadi rakyat johor pun aku setuju...heheh...

    ReplyDelete
  7. bapak aku ada rekod video tape mase tu...mase aku baru 5taun..hahah

    ReplyDelete
  8. saya peminat tegar Johor masa nie..skrg ada skit sedih dgn cara skuad johor dikendalikan. apakah tetiba nk tukar JDT plak? trio import masa ni amat berbisa. skrg?? huhu

    ReplyDelete
  9. Ina...kalau pembaharuan itu untuk kebaikan, saya tak rasa itu satu masalah...berapa lama lagi kita nak bernostalgia?...

    ReplyDelete
  10. Mmg rasa kagum baca ape yg bro tulis psal suasana Piala Malaysia pda zaman dulu. Tahniah sy ucapkan kerana pasukan Johor sudah bangkit dlm arena bola. Sy sebenarnya mrupakan pnyokong generasi muda pasukan Selangor dan rasa kagum dn trharu apabila mmbaca sejarah mngenai pasukan Selangor. Suasana harini tak sama mcm dlu dgn rmai anak muda Selangor lebih meminati Liga Eropah. Semoga Selangor akan bangkit bersama dengan Johor = )

    ReplyDelete
  11. Amin...Dulu pun anak muda minat liga Eropah...bezanya liga Eropah zaman tu tak dapat tengok live tiap2 minggu...mana ada Astro...kalau nak nengok bola...takder pilihan...kena la gi stadium...tu pasal liga malaysia dulu meriah...

    Apa yang TMJ buat sekarang ni pun sebenarnya bukanlah benda baru...beli star ni dulu Selangor,KL, Pahang dah buat dulu dah...cumanya benda ni dah lama tak berlaku...

    Aku rasa apa yang TMJ buat tu bagus...sekurang2nya menambahkan kesedaran orang ramai tentang liga Malaysia...sekarang liga M dah kembali meriah...banyak stadium yg penuh balik...contohnya...tu hari Pahang Vs Kelantan...walaupun saing ngan game EPL...tapi stadium penuh..

    ReplyDelete
  12. tahun 1986, gua tengok bola kat tv itm segamat, temenggong. 6-1 Johor kena bantai ngan Selangor, paiseyy...kena boo ngan budak Selangor..

    posting yg menggamit memori bro.

    ReplyDelete
  13. Senior gua ni....gua last batch segamat baru bro...heheh...

    ReplyDelete
  14. Tunggu final piala afc...tahniah jdt..tranformasi dr yam tmj.

    ReplyDelete
  15. Kini segalanya berubah.. johor atau JDT di mata dunia.. Proud to be johor. Alhamdulillah...

    ReplyDelete
  16. Saya dah lama cari video final piala malaysia 1991 ni. Cari kat youtube pon tak jumpa. Kat mane boleh dapatkan video rakaman final piala malaysia 1991 ni?

    ReplyDelete