Thursday, October 20, 2011

Ghost in the Ruins

Sepatutnya aku post entri ni beberapa hari lepas...tapi terlupa pulak...ini tribute aku untuk Criss Oliva...



Ghost in the Ruins - A Tribute to Criss Oliva (1995)

Ramai orang pelik bila aku cakap Criss Oliva adalah gitar hero aku...ramai yang tak kenal dia siapa pun...tapi kalau nak tau kenapa aku suka sangat kat mamat ni...try cari dan dengar album live ni...ni memang takder touch-up2..takder overdubs...sound memang raw dan tak overproduced...jelas menunjukkan betapa skillnya anggota Savatage ni...dan dah tentu2nya highlight untuk cd ni adalah Criss Oliva...dengarkan kerja gitar dan solo2 beliau dalam album ni...kalau korang tak meleleh dengo tak tau la aku nak kata apa...memang awesome!!!



Ghost In The Ruins ataupun Final Bell tajuk bagi pasaran Jepun adalah rakaman live ketika tour Hall of the Mountain King (1987) dan Gutter Ballet (1990) menghimpunkan semua lagu2 best Savatage di zaman tu...album ni memang diriliskan khas untuk Criss Oliva...sayangnya mungkin takder lagu2 dari era Streets: A Rock Opera dan Edge of Thorns...tapi dengan lagu2 killer seperti "24 Hours","Gutter Ballet","When the Crowds Are Gone","Of Rage and War","The Dungeons Are Calling","Sirens","Hall of the Mountain King"...apa lagi yang nak komplen???

macam pepatah "Only the Good Die Young"...tahun ni adalah tahun ke 18 pemergian Criss Oliva...mati kena langgar dengan drunk driver...tapi muzik dia tetap segar dalam ingatan aku...



Christopher Michael Oliva
April 3, 1963 - October 17, 1993

Thanks for the memories..

3 comments:

  1. cd ni alrite tapi apsal aku kureng sikit masa Jon Oliva intro lagu When The Crowds Are Gone ni ha.

    ReplyDelete
  2. part mana beb...piano tu ker...aku rasa macam dia laju skit la...

    ReplyDelete