Friday, October 21, 2011

Love Gun

Dah alang2 cerita pasal album dari 70an..aku tambah lagi satu…kali ni bukannya 1971…tapi dari tahun 1977…34 tahun dah umonya…



KISS – LOVE GUN (1977)

Awal 80an dulu Kiss ada turun Singapura...aku tak ingat tahun berapa...ada sorang kawan aku ni siap bawak gambo2 Kiss kat Singapura tu gi sekolah agama...gambo2 tu semua pakcik dia yang ambik...melopong mulut budak2 yang tak pernah tengok make-up Kiss tu...dan dari dia la aku mula dengar lagu Kiss betul2...sebelum tu pengetahuan aku pasal Kiss lebih pada imej muka dorang yang conteng2 tu daripada lagu2nya...

Kawan aku tu memang advance pasal rock...padahal dia tak minat rock pun...peminat band Level 42...tapi pasal bapak sedara dia kat Singapura tu kaki rock...macam2 mamat ni dapat...kaset..tshirt...dia la budak pertama kat kampung aku yang ada tshirt Iron Maiden...jeles tul aku time tu...dan dia la jugak banyak bagi aku pinjam kaset2 rock...antaranya kaset Kiss..

Ada 2 kaset Kiss yang dia bagi pinjam...tapi aku dan konpius...yang satu tu samada Dynasty ataupun Creatures Of The Night...maklumla dua2 album ni gambo close-up muka...tambah pulak bila aku dengo lagu2 Kiss ni lebih pop...tak ganas macam Deep Purple ataupun Scorpions...aku tak berapa beriya2 sangat dengar...tu yang lupa lagu mana tu...tapi kaset yang satu lagi tu memang aku ingat...takleh lupa...Love Gun...pasal kaver dia tu nampak macam unik sikit...ada pompuan2 tu kan..heheh..

Tapi macam aku cakap la...aku tak rasa Kiss ni heavy...nengok imej memang nampak ganas...tapi lagu2nya memang biasa2 ajer...tu sebab aku tak berapa tertarik pada Kiss ni awalnya...tapi bila Kiss rilis Animalize masa tahun 1984...aku pulak dengo lagu "Heaven's on Fire" tu macam best pulak...start dari tu aku mula cari balik album2 lama Kiss...dan antara yang terawal aku nak dengar semula ialah Love Gun...



Tapi memang ternyata apa yang aku dengo masa awal 80an dulu memang sama dengan apa yang aku rasa kalau dengo sekarang...album ni memang penuh lagu pop...tapi kurang catchy kalau nak dibandingkan dengan album2 sebelumnya terutama Destroyer...lirik memang hampeh...memang lirik budak2...banyak lagu filler...mungkin terlampau kerap mengeluarkan album...(3 album dalam tempoh setahun setengah) membuatkan dorang kehabisan idea...apa nak buat...time ni Kiss tengah top...ni la masanya nak cash in kan...

Tapi bukanlah tak best sangat pun...lagu "Love Gun" tu sedap...dan "I Stole Your Love" tu pun ok...dan sememangnya "I Stole Your Love" tu yang paling heavy dalam album ni..."Christine Sixteen" pulak satu lagi lagu contoh pop Kiss....manakala "Plaster Caster" tu aku jadi minat bila keluar kat album MTV Unplugged dorang...dan tak lupa jugak lagu pertama yang Ace Frehley menyanyi "Shock Me"...solo dia aku suka...ini yang uniknya Kiss zaman tu...semua pun boleh menyanyi dan suara semuanya sedap2...lagu2 lain memang aku tak berapa masuk...mungkin lagu cover 60an "Then She Kissed Me" tu ada masanya aku enjoy dengar...tak tau kenapa dorang pilih lagu ni...mugkin pasal tajuknya Kiss kot...

Secara keseluruhannya...album ni so so ajer...kalau 1st time nak dengo Kiss terutamanya untuk era 70an...(kiss ni berubah2 ikut zaman)..aku cadangkan cari album2 sebelum Love Gun...terutamanya Destroyer...

8 comments:

  1. CD ni aku dapat dari sorang awek masa dia belajar kat US dulu.

    Nasib baik aku dah ada awek (now wife) masa tu. Kalau tak, sejarah akan berubah ;)

    ReplyDelete
  2. walaupun kiss banyak lagu pop, tapi kiss adalah satu-satunya band pop yang ada atitude. Itu yang buat dia legend.

    ReplyDelete
  3. Dr. Ben: Kalau tak, sejarah akan berubah ;) Macamana tu? Minta tolong huraikan.. haha

    ReplyDelete
  4. brrotromber: nak kena aku riak Kiss Kompedium ke?

    ReplyDelete
  5. pencetus imej black metal?kahkahkah

    ReplyDelete
  6. Pusing balik macammana pun, tetap ada lagu Kiss dalam mp3 aku..
    tak kesah apa lagu apa zaman pun.

    Skarang aku asyik ulang2 Crazy Crazy Nights.
    Memang lagu ni lagu sedap giler.

    ReplyDelete
  7. ..Balik dari keja kilang dulu aku suka layan roti canai sambil dengar I Was Made For Loving You yang ada kat Juke Box masa tuh..:0)

    ReplyDelete
  8. ada satu masa dulu...aku kemaruk dengar "Beth"...hari2 dengar...feeling2 gitu...heheh...

    ReplyDelete