Tuesday, September 10, 2013

Heavier Than Heaven





Heavier Than Heaven: A Biography of Kurt Cobain - Charles R. Cross

Berbulan juga nak khatamkan buku ni. Maklum la curi-curi masa sambil tunggu wife balik kerja jer yang sempat nak baca. Lagipun aku bukanlah peminat Kurt Cobain. Maka semangat nak kasi cepat abis tu tak seberapa.

Aku difahamkan ini adalah buku perihal Kurt Cobain yang paling lengkap. Tak kisah la kalau ianya bukan datang dari beliau sendiri. Dia dah tak ada. Nak buat macamana kan. Tak pasti pula adakah semua kandungannya adalah cerita benar. Pasal ada juga yang mendakwa buku ini lebih kepada versi Courtney Love. Mak beliau malah band member macam Dave Grohl pun tak pernah dijemput untuk terlibat dalam projek buku ini. Tetapi usaha pengarangnya Charles R. Cross yang membuat kajian selama lebih 4 tahun dengan mengadakan temuramah lebih dari 400 kali dan diberikan kebebasan oleh Courtney untuk membaca journal dan gambar-gambar peribadi Kurt haruslah di puji.

zaman rambut panjang itu rock...
Ini adalah buku wajib ada bagi pengemar Kurt. Kisah dari beliau kanak-kanak hinggalah kehari kematiannya. Banyak juga perihal Kurt Cobain yang baru aku tau. Ternyata beliau adalah seorang sangat seni jiwanya. Kreatif dalam hal-hal seni. Tapi apa  yang pastinya, walaupun nampak rebel. Beliau sebenarnya adalah seorang yang sangat jiwang. Banyak liriknya adalah perihal kisah cintanya. Buktinya album Nevermind adalah berdasarkan kisah cinta beliau dengan kekasih lamanya manakala In Utero pula adalah untuk Courtney Love.

Peminat Kurt Cobain patut ada buku ni.










7 comments:

  1. info mcm berat sebelah je ni klu geng2 lain tak ditemuramah...

    ReplyDelete
  2. band Black Metal pun jiwang. Tulis kecintaan kepada Syaitan ;)

    ReplyDelete
  3. Takda interview ngn krist ngn dave grohl ke..aku pun bnyk buku2 yg lom abes di baca..manjang takda masa..heheh

    ReplyDelete
  4. Baru mingga lepas bro matakucing belikan aku buku ni...tengok2 dah ada review dah...gua belum start baca lagi sebab tengah nak habiskan buku Mein Kampf Adolf Hitler hahaha....

    ReplyDelete
  5. aku ada satu je barangan Nirvana, Lithium punye single, kat dalam ada lirik nevermind. tapi rasanya dah hilang pun dah haha.

    ReplyDelete