Wednesday, December 24, 2014

Here Come the Brides

10 tahun telah pun berlalu...


Brides of Destruction - Here Come the Brides (2004)

Tak sangka pula album ni best. Kalau tengok dari anggotanya yang merupakan nama besar dalam pergerakan glam/hair metal 80an sudah sepatutnya album ni bagus. Tetapi 10 tahun yang lalu saya gagal untuk menghargainya. Mungkin pada ketika itu perasaan "bias" dan jatidiri kepada muzik rock 80an terlampau menebal. Tetapi bila mendengarnya semula sekarang...secara betul bukannya sekadar sepintas lalu, ada beberapa lagu yang saya rasa sangat best.

Inilah hasilnya apabila Nikki Sixx (pengasas Motley Crue) dan Tracii Guns (pengasas L.A. Guns dan gitaris asal Guns N Roses) berkerjasama dalam satu band. Agak menarik apabila mereka memilih vokalist yang tidak ternama untuk bersama mereka. Ini dapat mengelakkan perbandingan ketara muzik mereka dengan Motley Crue ataupun L.A. Guns.

Tetapi sememangnya muzik mereka tidak sama. Brides of Destruction menampilkan muzik hard rock alaf baru. Sound yang lebih berat, lebih punk dalam masa yang sama lebih metal. Cuma beberapa lagu seperti lagu slow Only Get So Far yang mengingatkan saya kepada band lama mereka terutamanya bahagian solo gitar mendayu Tracii Guns.

Antara lagu yang menarik perhatian saya adalah lagu yang agak punkish "Shut The Fuck Up", "Natural Born Killers" yang mempunyai chorus yang sangat catchy dan lagu mid-tempo "Life". Nikki Sixx membuktikan yang beliau masih hebat dalam mencipta lagu.

Dengan Here Come the Brides, Nikki Sixx dan Tracii Guns mengajar anak muda alaf baru bagaimana caranya untuk bermain muzik hard rock yang bagus. Sayangnya kumpulan ini berkubur selepas Nikki Sixx kembali dengan re-union Motley Crue.



3 comments:

  1. tak pernah dengar lagu2 ni band tapi aku rasa mesti menarik tengok lineup dia.
    lagi satu SIXX eh? SIXX PM?

    ReplyDelete
  2. Sixx:AM...ni pun best juga...gitarist dia DJ Ashba...

    ReplyDelete
  3. Tak penah tau pun..baru harini tau pasal band ni..

    ReplyDelete