Friday, December 12, 2014

Slide It In

Yang dah berusia 30 tahun...


Whitesnake - Slide It In (1984)

Ini adalah titik perubahan Whitesnake dari segi konsep, lagu malah logonya juga.

Saya hanya mendengar album ini selepas meletupnya album Whitesnake 1987. EMI menerbitkan semula album ini secara remaster pada tahun 1988 seperti kaset kepunyaan saya di gambar. Apa yang saya tidak tahu pada ketika itu, album ini mempunyai 2 versi yang berbeza. Versi UK dan versi US.

Padanlah saya tidak menjumpai nama John Sykes dan Neil Murray pada inlay kaset walaupun saya ada terbaca dalam Kerrang! yang mereka terlibat. Rupa-rupanya versi asal (terbitan UK) tidak melibatkan mereka. Kaset dan cd saya (kedua-duanya remaster 1988) adalah versi UK. Kedua-dua versi ini soundnya memang berbeza. Maklumlah penerbit dan ada sesetengah pemuziknya juga berbeza.

Versi UK soundnya seperti Whitesnake lama yang lebih ke arah bluesy rock. Manakala versi US lebih kepada hard rock. Kemasukan John Sykes dalam versi US sememangnya merubah hala tuju Whitesnake sama seperti apa yang berlaku kepada Thin Lizzy dalam album Thunder and Lightning. Memang saya suka. Malah bunyi drum dari drummer lajen Cozy Powell pun lebih padu bunyinya berbanding versi UK. Dan mungkin juga saya "bias" kerana menyukai solo-solo gitar John Sykes dalam versi US berbanding solo-solo Micky Moody dalam versi UK.


Satu lagi yang jelas perbezaannya adalah bunyi keyboards Jon Lord yang diperlahankan dan ada juga yang dirakamkan semula oleh Bill Cuomo. Mungkin David Coverdale sengaja berbuat begitu kerana pada ketika album ini diriliskan Jon Lord telah pun kembali ke pangkuan Deep Purple. Tapi paling kesian adalah bassist asal Colin Hodgkinson. Versi US semuanya dimainkan semula oleh Neil Murray.

Bagi peminat awal Whitesnake yang biasa dengan bluesy rock pasti akan sedikit kecewa dengan arah tuju album ini. Tetapi bagi peminat hard rock seperti saya, ini memang bagus. Tetapi yang pastinya album ini telah membuka jalan untuk Whitesnake melebarkan sayapnya di US dan menjadi terkenal di seluruh dunia.

Sayangnya sehingga kini saya masih belum memiliki Slide It In versi US. Ini misi saya seterusnya...mungkin dalam bentuk vinyl... :P





4 comments:

  1. Grrek jugak album ni..
    Slide it in ngan love aint no stranger.
    Feberet.

    Us version la

    ReplyDelete
  2. yg aku tahu band ni perna dtg malaysia, hehe

    ReplyDelete
  3. ooo..baru aku tau..tapi yang paling best mesti versi UK la kan pasal di mainkan oleh band member yang asal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku prefer versi US...hard rock + john sykes on guitars....lazat!

      Delete