Friday, December 5, 2014

In the Sign of Evil

Lagi yang dah 30 tahun..


Sodom - In the Sign of Evil EP (1984)

Kalau sebut teutonic thrash, Sodom adalah yang kedua saya tahu selepas Kreator. Itupun agak terlambat. Mula mengikuti mereka hanya pada album Agent Orange (1989).

Seperti yang saya katakan sebelum ini, selepas tahun 1988 adalah tahun yang saya mula mencari album metal yang lebih ekstrim. Mula dperkenalkan dengan album ini ketika saya menuntut di ITM. Agak berlainan dengan Sodom yang saya dengar melalui Agent Orange. Muziknya agak kasar, mentah dan kurang teknikal. Tetapi itu yang mungkin menjadikannya sedap.

Ketika di zaman remaja yang mementingkan "true", sound "primitive" begini memang sangat mengasyikkan. Lagi sebu lagi "true" kot. Tak kisahpun walaupun majoriti lagu-lagunya tiada pun gitar solo. Tapi pantang pula bila band "nu metal" dan "St Anger" tiada solo...hahaha...

Pada saya mendengar EP ini secara mudahnya boleh lah dikiaskan sebagai "NWOBHM" ataupun Venom yang bermain laju. Mungkin pengaruh mereka sememangnya dari band-band era tersebut. Memang sesuai jika anda pengemar extreme metal. Ini membuktikan yang extreme metal tidak memerlukan teknikal atau skill hebat untuk menghasilkn sebuah album yang boleh di anggap klasik.

 Terbaik jika anda tak berkira perihal sound.





6 comments: