Monday, December 1, 2014

Purple Rain

Kenangan zaman kanak-kanak yang menyambut ulangtahun ke 30...


Prince and The Revolution - Purple Rain (1984)

Minat awal saya pada muzik banyak dipengaruhi oleh abang. Kami sebilik. Maknanya apa yang dia dengar adalah apa juga saya terpaksa dengar. Purple Rain adalah salah satu album kegemaran beliau. Akhirnya ianya juga menjadi album kegemaran saya.

Ianya ketika zaman sebelum saya mula terjebak dengan muzik metal. Tetapi Purple Rain tetap menjadi salah satu album kegemaran saya sehingga sekarang. Memang sedap, kalau tak..tak kan lah ianya berada di dalam kedudukan no 2 dalam senarai 100 album terbaik 80an pilihan majalah Rolling Stone.

Ianya agak berlainan dengan muzik new wave yang banyak saya dengar pada ketika itu. Sedikit guitar oriented. Maklumlah Prince juga bermain gitar dan boleh tahan hebat dalam bab menyolo. Muziknya sedikit pelik tetapi sedap. Ambil contoh antara lagu pelik tetapi terbaik beliau "When Doves Cry". Lagu ala-ala dance muzik tetapi tiada bunyi bass. Memang agak janggal. Tetapi itu yang menjadikannya sedap. Memang membuatkan saya ketagih.

Terdapat 5 lagu hits. 2 daripadanya mendapat no 1  ("When Doves Cry" dan "Let's Go Crazy"). Tetapi pada saya satu album bagus. Kegemaran saya selain 2 lagu tersebut adalah lagu "Take Me With You" dan lagu epik 8 minit lebih "Purple Rain" yang Prince sendiri akui seakan-akan sama soundnya dengan "Faithfully - Journey".


Tetapi waktu budak-budak dulu bila baca lirik lagu "Darling Nikki" yang ada  "I met her in a hotel lobby...Masturbating with a magazine"....ternganga juga nak paham maksudnya...maklumlah saya hanya seoarang budak kampung yang suci murni...hahaha...Inilah salah satu lagu yang jadi penyebab bermulanya sticker "Parental Advisory" kena lekat kat kaver album. Tapi lagu ni memang sedap.

Buat yang tak tahu, album ini sebenarnya adalah soundtrack untuk filem "Purple Rain" yang dilakonkan oleh Prince sendiri. Saya pernah menontonnya sekali tetapi sudah lupa bagaimana jalan ceritanya. Yang saya ingat cuma heroinnya Apollonia yang nyum..nyum... :P  (penyanyi asal lagu "Manic Monday - The Bangles yang juga dicipta oleh Prince) Nampaknya kena cari semula filem ni.

Senang cakap...album ini memang REKOMENDED!



***tengah berusaha mendapatkan versi vinyl...katanya lagu ‘Darling Nikki’ tu kalau dimainkan secara terbalik boleh dengar perkataan "Hello, how are you?... I'm fine 'cause I know that the Lord is coming soon...Coming, coming soon."





3 comments:

  1. dekni ada keluar dua album baru serentak kan? tu la tukar2 nama aku pun malas nak ikut perkembangan dekni..
    tapi aku suka dulu "most beautiful girl in the world'...cehhh....

    ReplyDelete
  2. video clip lagu apa yg ada "henjut2" tu eh?

    ReplyDelete
  3. Laa.. Aku baru jumpa rekod dia semalam kat amcorp.. Taktau pulak lagu darling Nikki ada dlm ni..pasal ni album soundtrack aku ingatkan prince nyanyi satu lagu je..kebetulan selak belakang rekod ni pulak rekod rainbow rising.. Aku terus ambik.Kalo tau aku ambik skali.baru tau bila da baca review ni..heheh

    ReplyDelete