Friday, December 26, 2014

Phenomenon

40 tahun dah usia album klasik hard rock terbaik ini....


UFO - Phenomenon (1974)

Peminat tulen Iron Maiden pasti tau UFO atau pun sekurang-kurangnya lagu "Doctor, Doctor". Pada saya ini adalah salah satu lagu rock terbaik yang pernah dicipta dalam sejarah.

Phenomenon adalah kemunculan pertama Michael Schenker dalam UFO. Beliau memberikan impak serta merta, Pengaruh hard rock yang beliau bawakan dari Scorpions mengubah UFO dari bayang-bayang blues rock dalam 2 album awal mereka. "Doctor, Doctor" dan "Rock Bottom" bukan sahaja sekadar menjadi lagu "signature" bagi UFO malah ianya menjadi salah satu "signature" untuk lagu hard rock 70an. Bagi saya "Doctor, Doctor" adalah antara contoh lagu hard rock yang sempurna.

Penghujung 70an atau awal 80an dahulu saya agak konpius antara Scorpions dan UFO. Tetapi bagi saya ianya satu "blessing in disguise" bila Micheal Schenker meninggalkan Scorpions. Kerananya bukan hanya kita ada 2 band hard rock terbaik dari era tersebut tetapi juga mengenalkan kita kepada gitarist hebat seperti Uli Jon Roth.


Bagi saya UFO dan Scorpions adalah pencetus kepada hard rock tulen. Led Zeppelin lebih kepada blues, Deep Purple adalah heavy rock n roll manakala Black Sabbath adalah doom. Walaupun ianya telah 40 tahun berlalu, tetapi album Phenomenon tetap relevan untuk muzik masa kini.

Saya betul-betul rindukan zaman seorang gitar hero. Mana ada zaman sekarang seorang gitaris boleh mengubah hala tuju sesuatu kumpulan atau pun seorang gitarist boleh menjadi penyebab sesuatu kumpulan itu menjadi popular. Memang dah tak ada kan?..tiba-tiba teringat pulak lagu "Teruskan" dari SYJ. :)

Apa-apa pun, Phenomenon bukan hanya setakat kerja gitar cemerlang Michael Schenker, tetapi juga vokal power dari Phil Mogg. Kombinasi mereka berdua memang banyak menghasilkan lagu-lagu terbaik UFO. Semua lagu pun best dan sedap.

Rekomended!




5 comments:

  1. terbaik...kasi upgrade ke LP pulak lepas ni :P

    ReplyDelete
  2. Phil Mogg suara maintain dan UFO lagu2 masih maintain. Burn Your House Down sedap sangat...

    ReplyDelete
  3. Lp UFO pun susah nak jumpa kat amcorp. Kalo ada pun semua mahal..album ni pun payah dah nak jumpa walau cd nya..

    ReplyDelete
  4. Jb kena spore kena la..non stop kau.
    Besok aku balik kl naik bas aku expect more rain all the way.

    Anyway, sekarang aku personally worry baju semua basuh tak kering.
    Tapi...mwho knows kan

    ReplyDelete