Tuesday, April 21, 2015

Collective Soul

Album rock yang menyambut ulangtahun ke 20 pada 14hb Mac yang lalu...


Collective Soul - Collective Soul (1995)

Sejarah terjebak dengan Collective Soul ada diceritakan di >SINI<.

Ini adalah antara kaset yang terus dibeli tanpa banyak cerita bila terjumpa di kedai kaset. Lagu "Gel" yang sering di tonton di rancangan MTV Asia di TV5 Singapura dan pengaruh lagu "Shine" dari album pertama mereka yang terus terkesan di hati adalah antara penyebabnya. Tambah pula ini adalah zaman saya sedang mencari cinta...makanya lagu-lagu sebegini memang senang menyentuh perasaan...hahaha..

Mereka adalah antara band-band yang digelar sebagai post grunge. Tak banyak band-band seangkatan mereka yang menarik perhatian saya. Pengaruh MTV pada ketika itu sememangnya memberi kesan. Dah kerap sangat tengok video clipnya lama-lama jadi suka. Tambahan pula di tahun-tahun pertengahan 90an, mana- mana band rock yang berimejkan rambut panjang dengan lagu-lagu yang ada solo gitar pastinya saya suka.


Walaupun tiada lagu baru mereka yang boleh menyaingi "Shine" tetapi lagu-lagu seperti  "December", "The World I Know", "Smashing Young Man" dan "Gel" tetap menarik perhatian.

Cdnya ada di jual di estock dengan harga RM12 lebih. Mungkin juga akan di beli sekadar untuk mengingati memori di tahun 90an.





5 comments:

  1. "Cdnya ada di jual di estock dengan harga RM12 lebih. Mungkin juga akan di beli sekadar untuk mengingati memori di tahun 90an."

    jangan berkira kalau nostalgic values, RM12 je pun~ harga tersenyum tu :)

    ReplyDelete
  2. Band ni tau dua lagu je.shine dengan december tu je..zaman tu banyak sangat band grunge.and banyak lagu one hit wonder je

    ReplyDelete
  3. Ni kira saing Blind Melon, Soul Asylum gitu ye?

    Anyway, yang itunes maiden tu khas mastering tu untuk itunes je.
    Aku rasa nanti maiden akwn keluar proper cd remastering dan bukan 1998 version tu yang ntahapahapa.

    ReplyDelete
  4. wa baru ceta band ni.. nanti nak pra dgr kat utube.

    ReplyDelete
  5. Zaman alternatif buat orang timur

    ReplyDelete