Monday, April 7, 2014

A Different Story

Lagi yang dah 20 tahun...


Deadeye Dick - A Different Story (1994)

One-hit wonder. Mungkin itulah yang boleh di rumuskan untuk Deadeye Dick.

Ada tak sesiapa yang membesar di awal 90an tetapi tak pernah dengar lagu "New Age Girl"? Mungkin ada. Tapi untuk yang poser seperti saya bukan setakat pernah dengar tetapi suka. Buat yang tak tahu, lagu ini juga terdapat di dalam soundtrack filem Dumb and Dumber.

Mula dengar di radio. Tetapi jadi semakin tertarik bila Kudsia Kahar yang ketika itu seorang DJ di Radio Muzik buat kuiz siapa tahu makna "septuagenarians" yang ada dalam liriknya. Zaman tu bukannya ada google untuk cari...malah ejaan dia pun tak tahu. Bertahun juga lah baru tahu.


Secara jujurnya memang tak tau apa-apa berkenaan  mereka. Membeli kaset ini pun semata-mata kerana lagu tersebut. Tetapi secara ringkasnya mereka ini bolehlah dikategorikan sebagai genre alternative rock. Muzik mereka kebanyakannya mudah dan simple. Sangat pop...cathcy dan melodic...banyak lagu yang acoustic. Lirik pun menarik. Marah,rebel dan aggresif memang tiada dalam kamus mereka.

Ada beberapa lagu yang berjaya menarik perhatian saya seperti "Marguerite" dan "Molly". Tetapi highlightnya sudah semestinya "New Age Girl".



Mary Moon... she's a vegetarian (Mary Moon, Mary Moon, Mary Moon)
Mary Moon... will outlive all the septuagenarians (Mary Moon, Mary Moon, Mary Moon)
Oh, she loves me so
She hates to be alone
She don't eat meat
But she sure like the bone...

huwahhh!!!


er...ok...sila google apa erti "septuagenarians" sekarang?...ker ada yang dah google...heheh...






5 comments:

  1. first time aku tahu pasal group ni baca kat sini..
    dumb and dumber, aku paling suka last part tu dorang tengah jalan kaki kat hiway tu haha

    ReplyDelete
  2. Ooo..lagu tu dari deadeye dick ni rupanya..baru harini tau..selalu jugak dengo dulu..tapi tak kena banned pulak eh pasal nama band berunsurkan ke'porno'an tu..heheh

    ReplyDelete
  3. lagu wajib album " This is An Alternative"

    ReplyDelete