Sunday, November 16, 2014

Live Undead

Yang menyambut ulangtahun ke 30 pada hari ini (16hb Nov)


Slayer - Live Undead (1984)

Saya hanya mula mendengar album ini kalau tak silap pada penghujung 1988 ataupun awal 1989. Mungkin agak terlambat, Maklumlah kawasan tempat tinggal saya bukanlah bandar besar. Maklumat dan sumber agak terhad. Tahun 1988 adalah tahun yang saya dan rakan-rakan mula mencari album yang lebih berat, lebih ekstrim. Salah satunya yang dibeli dikedai kaset tingkat 2 Komtar JB adalah ini.

Kawan saya yang beli. Kalau tak silap di beli bersama-sama kaset Haunting the Chapel. Biasalah zaman budak sekolah. Seorang beli yang lain tumpang dengar. Tetapi pertama kali dengar saya dah sukakan sound Live Undead berbanding Haunting the Chapel.


Walaupun album ini dirakamkan secara live. Bab ada penonton atau tidak atau dirakam di studio atau gig...atau tipu suara penonton....itu cerita lain. Tetapi soundnya pada saya lebih bagus dari versi album studio mereka. Tak kisahlah kalau ada yang kata solo-solo Hanneman/King tu ada terkucil di sana sini. Tetapi bagi yang buta muzik seperti saya ianya dah cukup bagus dah.

Mungkin ianya tidaklah sebagus Decade of Aggression. Tapi cuba bandingkan  lagu-lagu seperti 'Evil Has No Boundaries,' 'The Anti-Christ,' 'Die By The Sword,' dan 'Show No Mercy.' dengan versi asli. Pada saya ini lebih bagus.

Sayangnya tiada pula lagu  'Chemical Warfare'.

Perlu...jika anda peminat Slayer!








4 comments:

  1. dulu ada versi kaset,tapi dah lesap.versi cd susah nak jumpa..
    'they say pen is mightier than sword.well,fuck the pen coz u die by the sword!'

    ReplyDelete
  2. Ni Slayer tak approve kan? Company lama buat duit.

    ReplyDelete
  3. suara2 tu cam kompilasi dark live rasanya.. hehe

    ReplyDelete
  4. chemical warfare memang ruless ! One of thrash finest song!

    ReplyDelete