Saturday, March 5, 2016

A Small Deadly Space

Lagi yang tertinggal dari tahun lepas...

Yang dah 20 21 tahun...


Fight - A Small Deadly Space (1995)

Album ke 2 dan terakhir Fight. Kumpulan yang ditubuhkan oleh Rob Halford selepas beliau meninggalkan Judas Priest. Kalau yang pertama pun dah berbeza dengan Judas Priest. Yang ini apatah lagi.

Mungkin ini adalah antara sebabnya mengapa muzik metal dikatakan mati di tahun 90an. Nama besar seperti Rob Halford sendiri yang membunuhnya. Tak "cool" kalau main laju. Tak "trendy" jika ada solo gitar bergulung. Kena main simple. Mid tempo. Moody. Tak boleh jerit high pitch. Tak boleh lebih 3 riff dalam satu lagu. Begitulah kesimpulan saya dengan A Small Deadly Space.


Jika album pertama mereka (War of Words - 1993) pada saya cuba mengambil pengaruh Pantera. A Small Deadly Space pula dengan pengaruh Alice In Chains. Rob Halford cuba untuk menjadi trendy malah jaket kulit beliau juga berganti dengan flannel.

Soundnya memang berat. Biasalah sound album-album metal 90an. Tetapi pada saya lagu-lagunya agak membosankan. Banyak yang kedengaran hampir sama. Yang menarik pada saya adalah lagu perlahan "In a World of My Own Making" . Lagu yang agak berbeza dengan lagu-lagu lainnya.

Bukan selera saya. Tambah pelik apabila Rob Halford cuba untuk menjadi ‎Layne Staley. Hilang dah trademark jeritan hight pitch beliau.




5 comments:

  1. macam siak kan zaman tu. Entah hapa hapa je..
    Anyway Rob Halford bila dia start mula zaman Halford then dah ok balik, dia start main heavy metal balik..
    Lega.

    ReplyDelete
  2. Aku mmg taktau langsung pasal album ni.tapi awal 90an sampai 2000 muzik metal mmg hancus

    ReplyDelete
  3. Rob Halford + flannel = Layne Staley?

    akan cuba dengar..

    ReplyDelete