Tuesday, March 29, 2016

Batman v Superman: Dawn of Justice (2016)

Tak nak ketinggalan...nak trendy juga...


Batman v Superman: Dawn of Justice (2016)

*tiada model di poster filem seperti kebiasaannya. Tak bawa anak. Menonton ketika anak bersekolah supaya senang untuk berdating berdua-duaan dengan sang isteri..heheh..

Perlu ditekankan. Saya bukanlah peminat filem superhero. Tak minat juga membaca komik. Maka saya bukanlah penyokong DC mahupun Marvel. Ada kalanya agak kabur juga sesuatu superhero asalnya dari komik terbitan mana. Walaupun begitu saya cuba juga untuk menonton kesemuanya dalam bentuk filem.

Mungkin saya bukanlah orang yang sesuai untuk mengulas genre sebegini. Tetapi saya cuba untuk menulis mengikut apa yang terlintas di dalam hati. Banyak ulasan yang kata ianya tak menarik. Ada yang kata ianya satu konspirasi dari peminat Marvel. Dengan durasinya yang mencecah 2 jam setengah kalau tak iya-iya memang boleh membuatkan kita tertidur.

Perlu diakui perjalanan ceritanya agak perlahan. Gelap. Perlukan kesabaran. Banyak sangat yang cuba diceritakan. Pada saya promo untuk Justice League tu tak perlu pun. Tak ada Wonder Woman pun ceritanya dah ok. Tumpuan kepada konflik antara Batman dan Superman pun dah cukup dah. Tak taulah kot kalau-kalau komiknya memang begitu ataupun memang itu cara Zack Snyder untuk mempromosikan filem Justice League. Tak pun kehadiran Wonder Woman sekadar untuk mengimbangi watak Lois Lane yang agak berumur. (Setuju dengan Adi Herman,  Amy Adams memang dah nampak tua...hahaha..)


Paling menarik dah tentu-tentunya adegan pergaduhan antara Batman dan Superman. Batman nampak ganas. Dan itulah yang sepatutnya. Sedari awal saya dah menjangka yang Ben Affleck adalah pelakon yang sesuai untuk watak Bruce Wayne. Beliau sememangnya pelakon yang bagus. Kecuali err...zaman beliau bersama J.Lo...heheh...Ternyata tekaan saya betul. Mungkin tak keterlaluan kalau saya katakan yang beliau setanding dengan Christian Bale.

Watak Superman lakonan Henry Cavill nampak "blur" dan menyedihkan. Mungkin skripnya yang begitu. Tetapi sehingga kini memang tiada siapa yang dapat menandingin Christopher Reeve. Sesungguhnya beliaulah superhero saya yang pertama. Sebagai anak-anak 70an yang membesar di era 80an, sudah semestinya Superman adalah superhero kami. Tetapi kalau ditanya sekarang. Batman adalah pilihan.

Secara kesimpulannya. bagi saya seorang yang bukan kemaruk dengan filem superhero, ceritanya agak menarik. Tetapi gaya penceritaannya yang agak perlahan meyebabkan saya sedikit mengantuk.




10 comments:

  1. Lepas ni harap hollywod bikin filim thundercats dn conan the barbarian plak hehehe

    ReplyDelete
  2. Jeremy irons jadi alfred pun ok watak dia.lepas ni captain america gaduh ngan iron man lak

    ReplyDelete
  3. Aku suka BvsS ni.
    Dan tak nampak kenapa kritik bantai teruk2 film ni.

    Event Marvel movie pun tak perfect

    ReplyDelete
  4. tunggu main jelah tahun depan kat hbo baru tgk hahaha

    ReplyDelete
  5. good review from master bert..

    ReplyDelete
  6. lagi epik kalau kostum superman masih guna spender merah di luar

    ReplyDelete
  7. Belum tengok lagi... nak lepak ngan bro tapi tak reply msg... hahaha! Ada peminat bro yg paksa saya msg tu.. dia nak jumpa bro sangat sangat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aiseh....minta maaf bro...serius tak perasan msg tu...ni baru tau...ni mesti kes anak main hp bukak msg dan tak bagi tau...adoi...rasa bersalah betul..next time for sure bro..ada rezeki kita jumpa...

      Delete
  8. Belum tengok.. Nampak gaya filem ni macam drama la ya.. Slow, 2 jam lebih, konflik batman superman..

    ReplyDelete